Tevreden klanten leiden tot nieuwe aankopen en tot positieve mond-tot-mond reclame. Er zullen dus weinig organisaties zijn die niet sturen op klanttevredenheid. De afgelopen jaren heeft ISA heel veel trajecten mogen uitvoeren op het gebied van klanttevredenheid. Hierdoor hebben we mogen ervaren wat echt werkt in de praktijk en geven we je 7 tips die zorgen voor een hogere klanttevredenheid.
1. Luister
Luister naar wat je klant je te vertellen heeft en probeer te ontdekken wat hij/zij echt van je wilt en van je verwacht. Wees dus continu nieuwsgierig naar zijn/haar (latente) behoeften. Dit is een voorwaarde voor het ontwikkelen van klanttevredenheid.
2. Zorg voor tevreden medewerkers
Medewerkertevredenheid is een voorwaarde voor klanttevredenheid. Investeer dus in de kwaliteit en tevredenheid van je medewerkers, want zij bepalen of jouw klanten tevreden zijn. Ontevreden medewerkers leiden tot ontevreden klanten.
3. Ken de markt van de klant
Weet hoe de markt van je klant in elkaar zit. En weet wie de klant van je klant is. Zodat je daarop in kan spelen en kan anticiperen.
4. Kom afspraken na
Wees goed in je eigen core business en zorg voor betrouwbaarheid in wat je levert. Of het nu een product of dienst is. De meeste klantontevredenheid komt voort uit het niet nakomen van gemaakte afspraken.
5. Neem klachten serieus
Zorg dat je snel reageert op klachten van je klanten en toon begrip voor hun standpunt. Boosheid is emotie en deze emotie moet er uit. De klant heeft gelijk ook al ben je het er niet mee eens. De oplossing zit vaak in een luisterend oor, het tonen van begrip en adequaat handelen.
6. Geef iets weg
Een serieuze klacht vraagt om compensatie. De geleden schade en frustratie worden weggehaald door iets te doen zonder dat de ander hierom vraagt. Daarmee lost het ongenoegen op en ontstaat er een gevoel van tevredenheid.
7. Wees eerlijk
Draai er niet om heen en wees open. Transparant en eerlijk zijn geeft vertrouwen en leidt eerder tot tevredenheid.
Wil jij de klanttevredenheid van je organisatie verhogen? En meer weten over onze aanpak op het gebied van klantgerichtheid? En hoe dit bij onze opdrachtgevers tot concrete resultaten heeft geleid op het gebied van klanttevredenheid, klantloyaliteit en meerverkoop? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over klantgericht gedrag. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-433240