Tien eigenschappen van een succesvolle verkoper

Heb je genoeg van die opdringerige verkopers aan de telefoon?

Het lijkt soms alsof we teruggaan in de tijd, met de constante stroom aan telefoontjes van opdringerige energieverkopers of verkopers van beleggingsonroerendgoed. Ze dringen zich op, tonen geen respect en doen alsof je al een deal met hen hebt gesloten. Terwijl je probeert deze vasthoudende verkopers af te wimpelen, vraag je je misschien af: wat voor verkooptraining hebben deze mensen gehad? Het kan nooit een goede training zijn geweest, want ze laten perfect zien hoe het níet moet. Maar wat zijn dan de eigenschappen van een écht goede verkoper? In dit artikel ontdek je de tien eigenschappen die essentieel zijn voor succesvol verkopen. De genoemde eigenschappen blijven relevant en essentieel voor succesvol verkopen in 2024, met een nadruk op klantgerichtheid en authenticiteit.

 

10 eigenschappen van een succesvolle verkoper

1. Werk gedisciplineerd en planmatig. Een succesvolle verkoper werkt met een strak plan. Ze stellen duidelijke doelen en werken gestructureerd om deze te bereiken, wat zorgt voor consistentie en betrouwbaarheid.

2. Bereid je voor op elk gesprek. Voorbereiding is cruciaal. Een goede verkoper weet wie de beslisser is, kent de mogelijke behoeften van de klant en heeft relevante informatie paraat, wat hen in staat stelt om waardevolle gesprekken te voeren.

3. Weet welke toegevoegde waarde je aan wie aanbiedt. Ken je product en je klant. Weten hoe je aanbod zich onderscheidt van de concurrentie en hoe dit aansluit bij de specifieke behoeften van je klant, maakt het verschil.

4. Benoemt klantvoordelen, niet de productkenmerken. Klanten willen weten wat een product voor hen doet, niet alleen wat het is. Focus op de voordelen die aansluiten bij hun situatie en behoeften.

5. Pitch kort en krachtig, en luister aandachtig. Een effectieve pitch is kort en krachtig. Tegelijkertijd is luisteren naar de klant net zo belangrijk. Dit helpt om hun wensen en zorgen beter te begrijpen en daarop in te spelen.

6. Wees oprecht nieuwsgierig naar wat de ander beweegt. Toon oprechte interesse in je klant. Dit bouwt vertrouwen op en helpt om diepgaande relaties te ontwikkelen.

7. Stel de juiste open vragen op het juiste moment. Open vragen stimuleren dialoog en geven je waardevolle inzichten in de behoeften van de klant. Timing is hierbij essentieel.

8. Prikkel de klant op een positieve manier en maak hem nieuwsgierig. Maak klanten nieuwsgierig naar je product of dienst door hun interesse te prikkelen met relevante en aantrekkelijke informatie.

9. Doorpakken op het juiste moment. Weet wanneer je een deal moet sluiten. Timing en het aanvoelen van de klant zijn cruciaal voor succes.

10. Blijf jezelf en doe waar je in gelooft. Authenticiteit is een krachtig verkoopmiddel. Blijf trouw aan jezelf en verkoop vanuit je eigen overtuigingen en waarden.

 

Investeer in Kwalitatieve Verkooptraining

Voor salesmanagers en verkoopteams is het de kunst om de verkoopstrategie zo te ontwikkelen dat elke verkoper effectief en authentiek kan optreden. Het begint bij de teamleiding: faciliteer je team met de ruimte om op een eerlijke en persoonlijke manier nieuwe klanten te benaderen.

ISA Training & Coaching biedt op maat gemaakte verkooptrainingen die je team helpen om klantgericht te werken zonder agressieve tactieken. Wil je een klantgerichte cultuur in je organisatie bevorderen? Dan is het tijd om je team te trainen en te begeleiden naar een succesvollere aanpak.

Meer weten?

Neem contact op met een van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of bel ons op 033-4332400. Laten we samen werken aan een verkoopstrategie die werkt.