De 5 managementlessen van Sinterklaas

30 november 2018 om 09.09 uur door ISA trainen op effect

sint

 

Ook dit jaar lijkt Sinterklaas weer voor een 25% - 30% hogere omzet te zorgen ten opzichte van een reguliere week voor online. Wat kun je leren van deze geslaagde zakenman? Hoe gaat de Sint om met klantgerichtheid, klantcontact, businesspartners en de kwaliteiten van zijn pieten? Wat zijn de 5 wijze lessen van Sinterklaas?

1. Gericht op de klant

Met het grote Sinterklaasboek in de hand richt de Sint zich altijd op je persoonlijke kwaliteiten en wat er jou in het bijzonder is gebeurd. Ook wanneer hij voorleest uit het grote boek, voel je je persoonlijk aangesproken. Een gedicht begint hij dus nooit met ‘geachte heer of mevrouw’. Sinterklaas maakt zijn boodschap altijd speciaal voor jou en laat technische specificaties van pakjes achterwege. Door zich te verdiepen in jou weet hij exact van welk pakje jij blij wordt. Dat geldt dus ook voor jouw klanten.

Sinterklaas mag jaarlijks terugkomen door zijn klantgerichte aanpak. Is de verkoopafdeling van jouw bedrijf nog gericht op de specs van het product dat je bedrijf verkoopt? Bij Sint verschuift Sales van productbenadering naar klantbenadering, waarbij het ‘probleem’ vanuit het perspectief van de klant centraal staat. Wat is de beste oplossing voor de klant? Waar wordt hij blij van? Daar begint het mee. Dat vereist een compleet andere mindset van je organisatie dan de klant met specs te willen overtuigen dat jouw product de beste oplossing biedt. 

2. Business partnerschap

Sinterklaas is een meester in het samenwerken met belangrijke partners, zoals overheden, publieke omroepen en bedrijven. Hij kan terugvallen op gemeentes, plaatselijke winkeliersverenigingen en de NPO, die graag met hem samenwerken om van de intocht een groot kinderfeest te maken. Deze intocht creëren zij samen. Ook daagt Sint winkelketens uit om mee te denken. In ruil daarvoor zet hij zijn acteertalent in bij allerhande tv-reclames. Sinterklaas is dus in staat om uiteenlopende partijen met al hun diversiteit bij elkaar te brengen en zo steeds weer een nieuw twee weken durend programma te ontwikkelen, te co-creëren. Binnen zo’n ecosysteem benut Sinterklaas een groot oplossend vermogen.

Wat is de positie van jouw bedrijf? Ben je in staat om met businesspartners echt samen te werken en met gezamenlijke oplossingen te komen voor jullie klanten? Hoe fijn zou het zijn als je verbindingen kunt leggen om elkaar te versterken en samen een vliegwiel te vormen voor meer en betere business? 

3. Geniet en leer van je klantcontact

Sinterklaas moedigt ons aan om te schrijven. Iedereen weet dat Sint ervan houdt om brieven te ontvangen - en uiteraard leest hij ze ook allemaal. Dat weten kinderen heel goed. En wat vraagt hij van ons? Niets anders dan een verlanglijstje.

Stel je voor dat jouw klanten het fijn vinden om je een lijst van hun wensen, behoeften en verlangens te sturen. Denk je niet dat het zou helpen om ze beter te begrijpen en ze beter te bedienen? Wat kun je doen om je klanten aan te moedigen om met je in contact te blijven? Denk maar eens aan social media, klantenpanels, een-op-eengesprekken en telefonische bereikbaarheid.

4. Je kunt het niet alleen

Sinterklaas heeft altijd de pieten en zijn paard bij zich. Zonder zijn team zou hij nergens zijn. Denk je dat hij al onze brieven kan lezen, altijd betrouwbaar blijft, en nooit chagrijnig wordt als hij geen team om zich heen heeft dat hem bij al die verantwoordelijkheden helpt? Natuurlijk niet! Dus waarom denk jij wel dat je alles alleen af kan zonder de hulp van je collega’s?

Als je niet de tijd hebt om de kwaliteit van je service op peil te houden, alles te geven waar behoefte aan is, en je klanten te verrassen, dan is het tijd om je eigen pieten en paard te regelen. Niemand bouwde ooit een imperium in zijn eentje... Zelfs niet de Sint.

5. Zet mensen in hun kracht

Sinterklaas weet precies hoe je mensen in hun kracht moet zetten. Voor alle werkzaamheden heeft hij verschillende pieten om zich heen verzameld, met elk een andere kwaliteit. Zo heeft hij van iemand die vanuit nature de leiding neemt, zelfstartend vermogen heeft en met alle winden mee kan waaien hoofdpiet gemaakt. Ook heeft Sint iemand nodig die uiterst nauwkeurig allerlei detailzaken uitwerkt en heel secuur is in zijn werk: dat is pietje precies. Voor het inpakken van alle cadeautjes heeft hij een andere piet in zijn kracht gezet die daar weer heel goed in is: de inpakpiet.

Kijk nog een naar hoe je je bedrijf of team hebt georganiseerd. Doet iedereen waar hij of zij goed in is? Je kunt aan het energieniveau zien of iemand gelukkig is in zijn rol en dus in zijn kracht staat. Zelfs je klanten ervaren dat! Heb je een zeurpiet? Ook die heeft kwaliteiten. Kijk hoe je ook deze kunt benutten.