De 9 eigenschappen van de succesvolle service medewerker

Medewerkers met klantcontact kunnen het verschil maken bij de klant. Succesvolle service medewerkers zorgen voor een hogere klanttevredenheid, benutten commerciële kansen en kunnen zelfs hun klanten tot ambassadeur maken. Dat geldt zowel in persoonlijk contact (service monteurs, receptie medewerkers, etc.), als in telefonisch contact (customer service medewerkers, planners, etc.).

Onderzoek heeft uitgewezen dat het altijd mogelijk is om succesvol te zijn in service, ongeacht in welke branche je actief bent. Kennis over je producten, processen en klanten is daarbij zeker van belang, maar vooral de (communicatieve) vaardigheden, houding & gedrag en attitude van de service medewerker bepalen of hij/zij succesvol is of niet.

Wij hebben ervaren dat succesvolle service medewerkers de volgende 9 eigenschappen hebben:

1. Ze vragen klanten altijd naar hun verwachtingen en spelen daarop in.
2. Ze zijn oprecht betrokken bij en geïnteresseerd in de klant (organisatie en personen).
3. Ze zijn 100% overtuigd van de kracht van hun eigen producten en organisatie.
4. Ze zien kritiek en twijfel als een aanleiding voor een goed gesprek.
5. Ze geven fouten toe, lossen ze correct en snel op en leren daarvan.
6. Ze willen te allen tijde voorkomen dat de klant negatief verrast wordt.
7. Ze zoeken altijd naar mogelijkheden om de klant positief te verrassen.
8. Ze herkennen koopsignalen en concretiseren deze.
9. Ze beloven wat ze kunnen waarmaken en maken waar wat ze beloven.

Wil je werken aan een team van succesvolle service medewerkers? Wil je zelf of met jouw service team aan de slag op het gebied van (communicatieve) vaardigheden en houding & gedrag? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over de succesvolle service medewerker, waarbij de deelnemers een spiegel voorgehouden worden. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.