Elke manager die zijn medewerkers weinig ziet, weet hoe lastig het is om medewerkers aan te sturen op afstand. Als je leiding geeft aan bijvoorbeeld servicemonteurs of accountmanagers die je weinig zelf “in actie” ziet, dan is het sturen op harde output (zoals productiviteit, marge, aantallen) vaak prima te doen. Maar het sturen op gedrag (zoals samenwerken, pro-activiteit, klantgericht werken) blijkt een stuk lastiger. Lees hier meer over onze drie gouden regels voor effectief leidinggeven op afstand.
1. Zorg dat je het over concreet observeerbaar gedrag hebt
Iedereen kijkt door zijn of haar eigen filter naar de werkelijkheid en dat maakt sturen op gedrag juist zo lastig. Spreek daarom niet over algemene gedragingen zoals “klantgericht”, “commercieel signalerend” of “pro-actief”. Dit is multi-interpretabel. Heb het met je medewerkers over concreet gedrag dat je wil zien en dat dus voor jou goed observeerbaar is. Hoe concreter, hoe beter en hoe beter jij effectief leiding kunt geven op afstand.
Als je leiding geeft op afstand, dan is het dus van belang om geregeld mee te gaan in de praktijk van je medewerkers. Zodat je zelf kunt observeren welk gedrag de medewerker laat zien in praktijksituaties, bijvoorbeeld in contact met klant.
Als je maar beperkt mee kunt gaan met medewerkers (bijvoorbeeld omdat ze internationaal werken), dan zou je ook aan klanten kunnen vragen hoe zij de medewerker ervaren hebben. Pas daarbij op dat je het dan ook alleen hebt over concreet observeerbaar gedrag en niet over algemeenheden en interpretaties. Als een klant zegt dat hij jouw servicemonteur wel klantgericht vond, vraag dan door wat de klant concreet heeft waargenomen, waardoor het als klantgericht ervaren is. Neem geen genoegen met een antwoord als “ik vond het wel prettig” of “ik had er een goed gevoel bij”, maar vraag door naar het concrete gedrag dat daarbij getoond is. Als een klant niet kan benoemen waar het goede of minder goede gevoel uit voort komt, dan kan de medewerker er ook weinig mee. Als je dus niet gedrag zelf kan observeren, zorg dan dat je concreet observeerbare waarnemingen terugkrijgt van anderen die dat wel kunnen.
2. Geef geregeld aandacht en feedback
Wat je aandacht geeft, dat groeit. Mits het oprechte aandacht is. Zorg dus dat je in contact blijft en feedback geeft als daar aanleiding voor is. Door feedback te geven stuur je op ongewenst gedrag en gewenst gedrag. Complimenten horen daar dus ook bij. De kunst is om geregeld, to the point en oprecht, feedback te geven. Het is de enige manier om medewerkers bewust te maken wat je van ze verwacht en ze daarbij op een positieve manier te motiveren.
3. Beperk je tot de kern
Werk niet vanuit een uitgebreide lijst van gewenste gedragingen, competenties of waarden als je gaat sturen op afstand. Maar pak de meest relevante zaken eruit en geef die veel aandacht. Doe een paar dingen heel goed in plaats van heel veel een beetje goed. Beperkt je dus tot datgene wat er echt toe doet voor jou en je team en geef zo op effectieve wijze leiding.
Wil je binnen jouw organisatie effectiever leidinggeven op afstand? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over sturen op gewenst gedrag. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.