Hoe krijg je een proactieve commerciële organisatie?

De meeste markten zijn veranderd. En blijven in verandering. Klanten stellen steeds meer eisen. De concurrentie wordt steeds slagvaardiger. Nieuwe opdrachten komen niet meer vanzelf. Nieuwe klanten al helemaal niet meer. Dit vraagt veel van je commerciële organisatie. Proactiviteit is daarbij een sleutelwoord.

Veel commerciële organisaties hebben de wens om proactiever te worden. De sales en service medewerkers moeten meer in contact komen met klanten en prospects. En actiever hun markt bewerken. Het realiseren van een proactieve commerciële organisatie betekent dat er op 3 niveaus slagen gemaakt moeten worden:

1. Visie/strategie: waar gaan we hoe naar toe?
2. Structuur/processen: hoe gaan we dat inrichten?
3. Cultuur/houding & gedrag: wat betekent dat voor management en medewerkers?

Op al deze 3 niveaus zal er duidelijkheid moeten komen, zodat visie, structuur en cultuur elkaar gaan versterken. Dat klinkt complex, maar is gelukkig heel pragmatisch te organiseren. ISA heeft hier een stappenplan voor ontwikkeld dat bestaat uit een aantal stappen:

1. Workshop “de proactieve organisatie”: waar willen we naar toe?
2. Inventarisatie/observaties: “waar staan we nu”.
3. Plan van aanpak met interventies op het gebied van:
    Visie/strategie
    Structuur/processen
    Cultuur/houding & gedrag

Zo’n stappenplan is maatwerk en kan in relatief korte tijd (en dus voor een beperkt budget) uitgevoerd worden. Afhankelijk van het plan van aanpak zullen er verschillende interventies voorgesteld kunnen worden die zullen leiden tot een blijvende verandering. Voor een aantal van onze opdrachtgevers hebben we met deze aanpak blijvende resultaten mogen realiseren op het gebied van proactiviteit. Wat weer heeft geleid tot bijvoorbeeld een hogere omzet of klanttevredenheid.

Wil je binnen jouw organisatie proactiever worden in sales en/of service? En je commerciële organisatie effectiever laten worden? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over commerciële proactiviteit. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.