Leidinggeven in tijden van verandering

Hoe stuur ik effectief op gewenst gedrag?

De snel veranderende wereld vraagt om aanpassingsvermogen en flexibiliteit van organisaties en daarom van de mensen die er werken. Van iedereen binnen de organisatie wordt verwacht dat ze meeveranderen in de door de organisatie gewenste richting. Managers en leidinggevenden staan voor de taak medewerkers te stimuleren en te motiveren hier in mee te gaan. Maar dit gaat niet vanzelf...

Sturen op gedrag ‘HOE’ is voor de meeste leidinggevenden veel lastiger dan sturen op resultaten ‘WAT’. Terwijl steeds meer organisaties wel van hun leidinggevenden verwachten dat ze niet alleen op resultaten ‘WAT’ sturen, maar juist ook op gedrag ‘HOE’. Dit ‘HOE’ is vaak vertaald in de vorm van competenties of kernwaarden. Iedere leidinggevende weet hoe lastig dat is, omdat elke individuele medewerker zijn of haar eigen achtergrond en normen en waarden heeft. Toch wil je wel op gewenst gedrag sturen, waarbij dit niet ten koste gaat van de unieke kwaliteiten van elk individu en dus van de kracht van de diversiteit binnen je team.

Voor het FHI verzorgen wij een praktische workshop. Tijdens deze workshop ervaren deelnemers hoe zij hoe effectief medewerkers kunnen aansturen, met als resultaat dat zij mee kunnen gaan met veranderingen. Aan de hand van een aantal tools, modellen en praktijkvoorbeelden wordt antwoord gegeven op vragen uit de praktijk, zoals:

  • Hoe vertaal ik visie en strategie naar de werkvloer?
  • Hoe krijg ik mijn mensen mee in veranderingen?
  • Hoe maak ik concreet wat ik van mijn medewerkers verwacht?
  • Hoe haal ik meer uit mijn medewerkers?
  • Hoe krijg ik medewerkers proactief en meer betrokken?
  • Hoe geef ik effectief feedback?
  • Hoe motiveer ik mensen die niet meer willen?
  • Wat leg ik vast over het functioneren?
  • Wat doe ik met medewerkers die te duur zijn om afscheid van te nemen?
  • Hoe zorg ik dat de ‘goeden’ niet lijden onder de ‘slechten’?
Tools die aan bod komen zijn onder andere de ‘willen/kunnen matrix’, de ‘wetten van de IJsberg’, de ’4G feedback methode’ en de ‘Performance Management Cyclus’. Wil je ook effectiever medewerkers aansturen? Neem dan contact met ons op om te bekijken hoe we voor jouw organisatie een maatwerk training kunnen samenstellen.

ISA biedt maatwerk trainingen op het gebied van verkoop, communicatie / klantgerichtheid en management. Waar gaat jouw organisatie goed in worden? Kies je training: 

Verkooptraining | Communicatietraining |  Management training