Je zegt iets, maar doet vervolgens iets heel anders. Of je bejubelt de ene dag een werknemer om iets, de volgende dag brand je een ander om iets vergelijkbaars volledig af. 3 redenen waarom je consistent moet zijn.
Als ondernemer geniet je vrijheid om je dromen na te jagen, dat betekent dat daar consistent management een onderdeel van is. Door een duidelijke lijn uit te dragen, jezelf niet tegen te spreken, schep je in ieder geval meer duidelijk en is het veel makkelijker om werknemers en klanten voor je te winnen. 3 argumenten waarom je consistent moet zijn.
1. Je maakt zaken meetbaar
Je wilt nieuwe klantprocessen doorvoeren? Of je hebt een nieuwe werkwijze voor je werknemers bedacht? Zorg er dan voor dat je die duidelijk communiceert en dat iedereen zich er aan houdt. Voer dus geen veranderingen door om vervolgens toch een werknemer toe staan die ene order op de oude manier uit te voeren. Het geldt ook voor kleine beslissingen. Neem altijd een minimale periode in acht waarin je er niet terugkomt. Door consistent te zijn, maak je de dingen voor jou en anderen namelijk meetbaar.
2. Je schept er gezag mee
Als er een ding is dat jezelf tegenspreken doet, dan is dat afbreuk doen aan je autoriteit. Wie in zijn beslissingen consistent is, krijgt meer gezag van anderen. Ook al betekent dat soms dat je iemand moet teleurstellen en een 'nee' moet verkopen. Werknemers speuren als haviken naar tegenstrijdigheden in je opdrachten. Waarom mag Jan wel eerder weg op vrijdag om te gaan kamperen en mag Karin enkele weken later op maandag niet een uur later beginnen om haar zoon naar school te brengen?
3. Je legt er rekenschap mee af
Je verwacht van je medewerkers dat zij hun werk goed doen. Dat ze kritisch naar zichzelf zijn en hun taken doordacht uitvoeren. Als je van hen consistentie verwacht, dan moet dat zelf ook tonen. Op die manier geef je het goede voorbeeld. Hoe je dat concreet vertaalt? Als je een besluit neemt of een nieuw project opstart, zorg er dan ook voor dat je direct terugkerende vergaderingen inplant om de vorderingen te bespreken. Of als je een werknemer een opdracht geeft, zorg dan ook altijd voor dat jij degenen bent die zorgt voor een terugkoppelmoment. Laat de werknemer zien dat je niet zomaar dingen roept, maar ook geeft om aan het eindresultaat en dus de dingen nooit op zijn beloop laat. Dan doen zij dat ook niet.
Wil je leren hoe je goed leiderschap toont? Ga dan het gesprek met ons aan. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.
ISA biedt maatwerk trainingen op het gebied van verkoop, communicatie / klantgerichtheid en management. Waar gaat jouw organisatie goed in worden? Kies je training:
Verkooptraining | Communicatietraining | Management training