Managers lijken er gek op te zijn en medewerkers worden er gek van. We meten wat af binnen onze organisaties. We willen immers nog productiever, efficiënter en winstgevender worden.
Al onze activiteiten moeten te verantwoorden en dus meetbaar zijn. Zo stond onlangs in de Volkskrant een artikel waarbij een medewerker van een postsorteercentrum op het matje werd geroepen door de leidinggevende. Deze had met een stopwatch gemeten hoeveel pakketjes er in een bepaalde tijd werden gesorteerd. Het resultaat laat zich raden, de betreffende medewerker deed er natuurlijk veel te weinig. Wanneer hier op korte termijn geen verandering in zou komen dreigde er een einde te komen aan de arbeidsovereenkomst. In dit geval een flexibel 0 uren contract.
Frederick Taylor nog steeds actueel?
Ook in onze eigen omgeving zien we veel voorbeelden, variërend van een monteur die 18 minuten de tijd heeft om een complexe reparatie uit te voeren, een verkoopster die een torenhoge uuromzet dient te behalen in de counter van een bekend warenhuis, een schoonmaker die met de snelheid van het licht een klaslokaal schoon op dient te leveren tot en met een jurist die een ongelooflijk aantal dossiers per dag voorbij ziet komen. Bij niet presteren wacht ook hen een corrigerend gesprek met de manager die ze nog maar eens op het hart drukt harder te gaan werken want anders zit er niets anders op dan jou te vervangen voor een ander. Die zijn er immers genoeg. Het lijkt er sterk op dat het gedachtegoed van Frederick Taylor ook in 2017 nog uiterst actueel en geliefd is.
Plezier in je werk
Niet gek dus dat veel mensen iedere dag weer met tegenzin naar hun werk gaan. Nu kun je natuurlijk zeggen, dan gaan ze toch gewoon iets anders doen. Het punt is echter dat zij hun werk vaak wel leuk vinden maar niet de manier waarop ze dit moeten doen. Naar werknemerstevredenheid wordt veel onderzoek gedaan. Hays Group ontdekte dat in Nederland 68% van de werknemers gedemotiveerd wordt door hun leidinggevende. Hebben deze leidinggevenden dan allemaal de intentie hun mensen te demotiveren? Daar geloven wij niets van. Waarschijnlijk staan zij zelf net zo onder druk en grijpen daardoor naar, wellicht ooit effectieve, middelen en methoden zoals straffen en corrigeren om de druk wat op te voeren. We zijn benieuwd of deze managers ook met tegenzin naar hun werk gaan. Het lijkt ons eerlijk gezegd niet echt leuk om iedere dag mensen te controleren, achter hun vodden aan te zitten en negatieve gesprekken met ze te voeren.
Aandacht motiveert
Wat veel managers kunnen leren is meer tijd te gaan besteden aan hun medewerkers. Wil je je mensen motiveren dan is aandacht het meest effectieve middel dat je als manager in kunt zetten. Dit zal klinken als een open deur, in de dagelijkse (training & coaching) praktijk zien wij echter hoeveel moeite het de leidinggevende vaak kost om een dialoog aan te gaan, echt te luisteren of een welgemeend compliment te maken. Terwijl juist complimenten de productiviteit op de werkvloer verhogen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Arjan Non (Universiteit Maastricht) en Robert Dur (Erasmus Universiteit). Zij ontdekten dat de productiviteit met 5 tot 7% stijgt op afdelingen waar werknemers voldoende gecomplimenteerd worden. Een waarschuwing is op zijn plaats, want zeggen zij, ga dit niet als een trucje toepassen, het werkt alleen als het oprecht en welgemeend is. Werknemers worden pas gemotiveerd als zij zien dat hun leidinggevende er moeite voor doet (Bron NRC 10-1-2017).
Een vak met afbreukrisico
Managen is een vak. Een vak met een groot afbreukrisico. Maar gelukkig ook een vak dat je kan leren, mits je de juiste attitude hebt. Wees daarom kritisch in je keuze voor een manager. Dat hoeft niet altijd het beste jongetje of meisje van de klas te zijn. En geef hem/haar de kans zich te bekwamen in dit vak. Dat is beter voor je werknemers, je aandeelhouders, en zeker ook voor de manager zelf.
Wil je binnen jouw organisatie effectiever (laten) leidinggeven? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over management en het motiveren van medewerkers. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.