Hoe kan je effectief leidinggeven op afstand?

27 maart 2018 om 09.09 uur door ISA trainen op effect

Elke manager die zijn medewerkers weinig ziet, weet hoe lastig het is om te sturen op afstand. Als je leiding geeft aan bijvoorbeeld service monteurs of accountmanagers die je weinig zelf “in actie” ziet, dan is het sturen op harde output (zoals productiviteit, marge, aantallen) vaak prima te doen. Maar het sturen op gedrag (zoals samenwerken, pro activiteit, klantgericht werken) blijkt een stuk lastiger. Lees hier meer over onze 3 gouden regels voor het sturen op afstand.

1. Zorg dat je het over concreet observeerbaar gedrag hebt

Iedereen kijkt door zijn/haar eigen filter naar de werkelijkheid en dat maakt sturen op gedrag juist zo lastig. Spreek daarom niet over algemene gedragingen zoals “klantgericht”, “commercieel signalerend” of “proactief”. Dit is multi-interpretabel. Heb het met je medewerkers over concreet gedrag dat je wilt zien en dat dus observeerbaar is. Hoe concreter, hoe beter.

Als je leiding geeft op afstand, dan is het dus van belang om geregeld mee te gaan in de praktijk van je medewerkers. Zodat je zelf kan observeren welk gedrag de medewerker laat zien in praktijksituaties, bijvoorbeeld bij de klant.

Als je beperkt mee kan gaan met medewerkers (bijvoorbeeld omdat ze internationaal werken), dan zou je ook aan klanten kunnen vragen hoe zij de medewerker ervaren hebben. Pas daarbij op dat je het dan ook alleen hebt over concreet observeerbaar gedrag en niet over algemeenheden en interpretaties. Als een klant zegt dat hij jouw servicemonteur wel klantgericht vond, vraag dan door wat de klant concreet heeft waargenomen, waardoor het als klantgericht ervaren is. Neem geen genoegen met een antwoord als “ik vond het wel prettig” of “ik had er een goed gevoel bij”, maar vraag door naar het concrete gedrag dat daarbij getoond is. Als een klant niet kan benoemen waar het goede of minder goede gevoel uit voort komt, dan kan de medewerker er ook weinig mee. Als je dus niet gedrag zelf kan observeren, zorg dan dat je concreet observeerbare waarnemingen terugkrijgt van anderen die dat wel kunnen.

2. Geef geregeld aandacht en feedback

Wat je aandacht geeft, dat groeit. Mits het gemeende aandacht is. Zorg dus dat je in contact blijft op afstand. En geef feedback als daar aanleiding voor is. Door feedback te geven stuur je op ongewenst gedrag en gewenst gedrag. Complimenten horen daar dus ook bij. De kunst is om geregeld, to the point feedback te geven. Het is de enige manier om medewerkers bewust te maken wat je van ze verwacht en ze daarbij te motiveren.

3. Beperk je tot de kern

Werk niet vanuit een uitgebreide lijst van gewenste gedragingen, competenties of waarden als je gaat sturen op afstand. Maar pak de meest relevante eruit en geef die veel aandacht. Doe een paar dingen heel goed in plaats van heel veel een beetje goed. Beperkt je dus tot datgene wat er echt toe doet.

Wil je binnen jouw organisatie effectiever gaan leidinggeven op afstand? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over sturen op gewenst gedrag. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.