In 2018 komt er nieuwe wetgeving voor het verwerken van persoonsgegevens. Dit betekent dat bedrijfsgegevens zoals een zakelijk telefoonnummer en een zakelijk mailadres ook als ‘persoonsgegevens’ worden gezien en je dus niet zomaar meer contact met een prospect kan opnemen. Hier zal je rekening mee moeten houden in je acquisitie van nieuwe klanten en voor sommige bedrijven is. Wat zijn onze vijf tips voor succesvolle acquisitie in 2018?
1. Zorg dat je je aan de privacyregels houdt
In grote lijnen houdt de wetgeving in dat bedrijfsgegevens als een zakelijk mailadres en een zakelijk telefoonnummer ook onder de noemer persoonsgegevens zullen vallen. En dit betekent dat een rechtstreeks telefoonnummer of een e-mailadres op naam alleen voor die toepassing gebruikt mag worden waarvoor de persoon in kwestie toestemming heeft gegeven. Deze gegevens mogen dus niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Doe dat dus ook niet. Wat in 2018 nog wel mag, is het algemene telefoonnummer van een bedrijf gebruiken, dit is immers geen persoonsgegeven. Verder mag je een persoon bij een bedrijf wel bellen, als die gegevens toch al ergens openbaar te vinden zijn (zoals op de website). En je mag nog steeds contact opnemen met mensen die in een voorgaand contact hebben aangeven dat een vervolgcontact is toegestaan. Kern is dat je geen onrechtmatig gebruik mag maken van persoonsgegevens en dat je transparant moet zijn in je intenties en bovendien om toestemming moet vragen bij het verwerken van een persoonsgegeven.
2. Bewerk de markt gestructureerd
De nieuwe wetgeving betekent dat je veel bewuster de markt moet bewerken en voorzichtiger te werk moet gaan. Bedenk van te voren welke organisaties wil je graag als klant hebben? En waarmee wil je hun interesse wekken? Wat is jouw onderscheidende propositie? Daarbij zal je social selling en content marketing veel actiever moeten inzetten om aan goede leads te komen. Zorg daarom voor een goed new business plan, waardoor je planmatig en gestructureerd de markt bewerkt. Een format voor een new business plan kan je hier downloaden.
3. Wees de OEN
In 2018 wordt het nog belangrijker om gericht en transparant de markt te bewerken met respect voor je gesprekspartner. Wees daarom in elk contact met een potentiele klant “de OEN”: Open, Eerlijk, en Nieuwsgierig. Deze drie eigenschappen zijn cruciaal voor een succesvol contact met een potentiele klant. Wees daarbij authentiek. Je “raakt” de klant alleen door jezelf te zijn, een belangrijke kernfactor van koude acquisitie.
4. Werk gedisciplineerd
Zoals eerder aangegeven mag je in 2018 nog steeds contact opnemen met mensen die in een voorgaand contact hebben aangeven dat een vervolgcontact is toegestaan. Het vastleggen van de uitkomsten van elk gesprek en het op het juiste moment opvolgen van de afspraken is dus essentieel. Discipline maakt je succes.
5. Maak het leuk
Voor veel verkopers en accountmanagers is koude acquisitie van nieuwe klanten niet de meest geliefde activiteit. Het is dan vaak één van de eerste activiteiten die uitgesteld wordt. En van uitstel, komt afstel. Juist daarom is het van belang om acquisitie leuk te maken, je moet er lol in krijgen. Dat kan door het bijvoorbeeld meer samen met collega’s te doen of om vanuit een propositie te werken die makkelijk interesse wekt bij klanten. Wees creatief en maak het werk leuk. En als je er echt geen lol in krijgt, dan is het de vraag of je er ooit wel succesvol in gaat worden…..
Aan de slag met acquisitie in 2018?
Wil je binnen jouw organisatie aan de slag met succesvolle koude acquisitie van nieuwe klanten in 2018? Meer informatie over onze open verkooptraining Adviserend Verkopen vind je hier. Of ga het gesprek met ons aan voor een maatwerk in-company verkooptraining. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.