“Een goede coach vertelt een sporter niet wat hij moet doen, maar zoekt uit wat de sporter nodig heeft om zijn prestaties te verbeteren”
Vaak wordt gezegd: “onze medewerkers zijn het belangrijkste bedrijfskapitaal!” Handelen we hier ook naar als het gaat om het maximale uit onze medewerkers te halen?
Het is voor managers of leidinggevenden van belang te weten hoe hun medewerkers presteren en hoe zij hen kunnen helpen om zich (door) te ontwikkelen in hun functie binnen de organisatie.
Coachen doe je niet door instructies of opdrachten te geven. Coachen betekent de medewerker een spiegel voorhouden en uitdagen om zelf na te denken over vraagstukken en oplossingsmogelijkheden. Stop er geen kennis in, maar haalt er uit wat er in zit, waardoor de medewerker zich nog meer gewaardeerd en uitgedaagd voelt.
Resultaatgericht coachen is leren door aan de ene kant bewustwording te creëren en aan de andere kant mensen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun eigen leertraject. Door mensen inzichten te geven in hun eigen vermogen krijg je op een resultaatgerichte manier mensen in beweging. De resultaten van een coachingstraject zijn onder andere: een betere prestatie en productiviteit, meer creatieve ideeën, beter gebruik van mensen, vaardigeheden en middelen, grotere flexibiliteit en betere aanpassing aan veranderingen.
Graag geven wij je een aantal tips om je te helpen jouw medewerkers te coachen:
1. Actief luisteren door relevante vragen te stellen
2. Helder communiceren
3. Vertrouwen opbouwen
4. Kijk naar de lichaamstaal van je medewerker
5. Spiegelen; door te spiegelen en samen te vatten geef je de geruststelling dat de ander helemaal gehoord en begrepen wordt.
6. Zelfontdekking aanmoedigen
7. Formuleer heldere doelen
Wil je meer informatie over coaching, neem dan contact op met een van onze trainers.