In onze visie is service verlenen en verkopen het bewust positief beïnvloeden van de klant. De service medewerker of verkoper die vanuit persoonlijke kracht de klant echt raakt realiseert samen met de klant de meeste en meest duurzame resultaten. Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat dan?
De kern is dat je de ander beïnvloedt door je eigen houding en gedrag. Je hebt veel meer in de hand dan je zelf denkt. Soms beïnvloedt je bewust en soms onbewust. En soms wordt de klant bewust beïnvloedt en soms onbewust…
Daarom zijn de 3 wetten van de IJsberg zo relevant voor een ieder die bewust positief wil beïnvloeden.
Wet 1: Je beïnvloedt altijd, je kunt niet niet beïnvloeden
Dit gebeurt met name onbewust. 90% van je gedrag is namelijk onbewust, dat doe je vanzelf. Door je daar bewust van te zijn, kan je dit vertalen naar jouw eigen houding en gedrag.
Wet 2: Mensen beslissen altijd: 100% JA of 100% Nee
Het verschil zit vaak in de details. Waarom wil je wel door de ene verkoper of winkel medewerker geholpen worden en niet door de ander? Details kunnen je laten slagen of falen. Want op basis van één detail kan er voor 100% JA besloten worden….
Wet 3: We kunnen bewust het onbewuste beïnvloeden
Je verbale en non-verbale gedrag zet je bewust in om positief te beïnvloeden. Wat doe je heel bewust omdat je gelooft dat het je helpt? Je hebt veel invloed op het onbewuste van de ander, zet dat in.
Beïnvloeden vraagt om vaardigheid, zeker als je het bewust wilt doen. In onze trainingen komt daarom een scala aan vaardigheden aan bod en wordt er volop geoefend, onder het motto “wat je vaak doet, doe je vaak goed”.
Wil je binnen jouw organisatie effectiever worden in sales en service? En bewust beïnvloeden door houding en gedrag? Ga dan het gesprek met ons aan. Of laat ons vrijblijvend een workshop geven over het positief beïnvloeden van klanten. Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.