In 2016 zijn de nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens door het Europees Parlement aangenomen. Nederland dient deze wijziging ook door te voeren en dit zal naar verwachting per 25 mei 2018 van kracht worden. Dit betekent dat bedrijfsgegevens zoals een telefoonnummer ook als ‘persoonsgegevens’ worden gezien en je niet zomaar meer contact met een prospect kan opnemen. Betekent dit het einde van koude acquisitie?
Complexe wetgeving
De wetgeving is complex en we verwijzen voor meer informatie graag naar de website van Marketingfacts. Hier staat een goed artikel over de implicaties van de regelgeving.
In grote lijnen houdt deze wetgeving in dat bedrijfsgegevens als een zakelijk mailadres en een zakelijk telefoonnummer ook onder de noemer persoonsgegevens zullen vallen. En dit betekent dat een rechtstreeks telefoonnummer of een e-mailadres op naam alleen voor die toepassing gebruikt mag worden waarvoor de persoon in kwestie toestemming heeft gegeven. Deze gegevens mogen dus niet voor andere doeleinden gebruikt worden, zoals koude acquisitie of andere salesdoeleinden.
Soep wordt niet zo heet gegeten
Het algemene telefoonnummer van een bedrijf is geen persoonsgegeven. Dat mag je dus altijd bellen. Een persoon bij een bedrijf bellen, als die gegevens toch al ergens openbaar te vinden zijn (zoals op de website) mag dus ook. En je mag nog steeds contact opnemen met mensen die in een voorgaand contact hebben aangeven dat een vervolgcontact is toegestaan.
Onze conclusie is dat de soep in de praktijk niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend. Kern is dat je geen onrechtmatig gebruik mag maken van persoonsgegevens voor acquisitie en dat je transparant moet zijn in je intenties en om toestemming moet vragen. Koude acquisitie blijft dus nog zeker mogelijk, het wordt alleen nog belangrijker om gericht en transparant de markt te bewerken met respect voor je gesprekspartner.
New business plan
De nieuwe wetgeving betekent wel dat je veel bewuster de markt moet bewerken. En dat social selling en content marketing veel actiever ingezet moeten worden om aan goede leads te komen. Zorg daarom voor een goed new business plan, een format daarvoor kan je hier downloaden.
Nieuwe klanten binnenhalen
Persoonlijk contact met je klanten zal ook in de toekomst belangrijk blijven. Zorg ervoor dat je verkopers voldoen aan de 10 eigenschappen die een must zijn voor je acquisitie, om zo met succes nieuwe klanten binnen te halen:
1. Werk gedisciplineerd en planmatig.
2. Weet wat voor onderscheidends je aan wie te bieden hebt.
3. Bereid je voor op elk gesprek.
4. Stel de juiste vragen op het juiste moment.
5. Wees kort en krachtig en luister vooral aandachtig.
6. Benoem klantvoordelen en geen productkenmerken.
7. Wees accuraat en volg tijdig op
8. Sta volledig achter je product, je organisatie en jezelf.
9. Bedenk wat de ander beweegt.
10. Blijf altijd jezelf.
Ook succesvol acquisitie plegen?
Meer weten over succesvol nieuwe klanten binnenhalen? Meer leren over succesvolle koude acquisitie? Of over hoe wij hier in verkooptrainingen mee aan de slag gaan? Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via ons contactformulier of op telefoonnummer 033-4332400.