We worden overspoeld met vakbeurzen. Heel veel ondernemers kiezen er voor om met een stand aandacht op hun bedrijf te vestigen tijdens deze beurzen. Maar niet zelden zie je dat er onvoldoende is nagedacht over het doel van de aanwezigheid. Verkopers staan ongemakkelijk en ongelukkig bij de stand. Of standhouders staan gezellig met elkaar te kletsen. Herkenbaar?
In de huidige tijd, waarin we steeds meer digitaal communiceren zou je misschien verwachten dat beurzen niet meer in trek zijn. Echter blijft de behoefte aan direct contact onverminderd bestaan.Mensen doen toch graag zaken met mensen. Deelname aan een beurs is dus helemaal niet gek, maar wel om de juiste redenen en goed voorbereid. We geven 5 tips.
1. Wees onderscheidend
Veel bedrijven kiezen ervoor om op een beurs te staan omdat de concurrent dat ook doet. Dat kan een goede reden zijn, maar zorg er dan ook voor dat je het beter doet dan de concurrent. Verdiep je in de partijen die er zijn en zorg dat je je onderscheidt en opvalt. Bezoekers gaan nog steeds voor ‘spiegeltjes en kraaltjes’. Deze verleiden bezoekers om naar je toe te komen, waarna je een gesprek met ze aan kunt knopen. Een activiteit op de stand doet het ook altijd goed!
2. Maak een plan
We gaan voor nieuwe klanten en we hebben een nieuw product en we willen ook meer doen bij bestaande relaties … . Vaak willen we alles op een beurs en krijgen we dus niks. Elk van de bovengenoemde drie situaties vereist een andere aanpak van de beursdeelname. Nieuwe klanten zoeken is werken op locatie en bij bestaande heb je ze tevoren uitgenodigd. Maak voor jezelf duidelijk wat de doelstelling is en focus daar op.
3. Zorg voor een goede uitstraling
Schenk aandacht aan de stand en materialen. Het hoeft niet hi-tech te zijn, als het maar klopt en past bij de uitstraling van je bedrijf en producten. De stand bemanning hoort daar ook bij. Zorg voor een nette eenduidige uitstraling, maak duidelijk wie er bij het bedrijf horen en wie er dus aangesproken kunnen worden. Eten en drinken doe je niet op de stand, ook hangen en je telefoon of e-mail checken doe je op een andere plaats dan op de stand. Het is immers vaak het eerste contact met het bedrijf!
4. Gebruik referenties
Het lijkt voor de hand te liggen, dat we uitgaan van de klant. Maar op de eerste vergadering over de beursdeelname is de hamvaag: wat gaan we laten zien? Wat is er nieuw? En dat terwijl klanten op zoek zijn naar de argumenten van eerdere kopers van je product of dienst. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om een tevreden klant (met een bekende naam) uit te nodigen om een presentatie te geven over hoe je product ingezet wordt in de praktijk. Ga uit van de UBR, de Unique Buying Reason. Als je weet wat de klant zoekt laat dat dan zien.
5. Doe aan follow up
Na afloop van een evenement zijn veel bedrijven blij dat het voorbij is en doen niets meer aan follow up. Zonde. Duizenden euro’s inverteren in de beurs en dan met het eerste resultaat niets doen. Maak een plan voor de opvolging van de beurs. Stuur bijvoorbeeld iedereen die je hebt gesproken een mail om te bedanken voor de komst en bekijk of er verdere opvolging nodig is.
Als je bovenstaande tips ter harte neemt zal je zien dat een beursdeelname veel meer op kan leveren. Bovendien helpt het je weer even goed naar jezelf en je bedrijf te kijken.
ISA training kan daar bij helpen. Neem contact op met één van onze trainers op info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.
ISA biedt maatwerk trainingen op het gebied van sales, communicatie / klantgerichtheid en management. Waar gaat uw organisatie goed in worden? Kies uw training:
Verkooptraining | Communicatietraining | Management training