10 tips voor het voeren van een telefonisch verkoopgesprek

12 februari 2018 om 19.07 uur door ISA trainen op effect

Telefonisch verkopen, het is voor heel veel salesmedewerkers dagelijkse kost. Ook al doe je het al jaren, toch kun je altijd wat nieuws leren. Immers; de maatschappij om ons heen verandert en dus klanten ook! In dit artikel geven we je allerhande tips die we uit onze jarenlange ervaring hebben verzameld. Dus lees snel verder en bekijk de tien ultieme tips om een telefonisch verkoopgesprek succesvol te laten verlopen.

  1. Je weet wat voor onderscheidends je je klant te bieden hebt. Je weet wat jouw unieke propositie is en kan die flexibel inzetten, passend bij de behoefte van de klant
  2. Je vertelt kort en krachtig en luistert vooral aandachtig. Je kan kort en krachtig je propositie neerzetten en vooral inspelen op wat de klant je vertelt.
  3. Je benoemt klantvoordelen en geen productkenmerken. Je redeneert niet vanuit jezelf en je eigen dienstverlening, maar vanuit wat het de klant oplevert. Ga in gesprek over de Unique Buying Reasons en niet over de Unique Selling Propositions.
  4. Je gelooft 100% in je product, je organisatie en jezelf. Een klant voelt meteen als een verkoper twijfelt aan de toegevoegde waarde van zijn/haar dienstverlening of aan zichzelf. Als jij ergens niet 100% in gelooft, hoe kan een klant dat dan wel doen?
  5. Je bent oprecht nieuwsgierig in wat de ander beweegt. Nieuwsgierigheid is cruciaal voor een verkoper. Niet als trucje, maar omdat je het echt bent!
  6. Je stelt de juiste vragen op het juiste moment. Wie vraagt, leidt het gesprek. Zorg dat je de klant aan het woord krijgt.
  7. Je prikkelt de klant. Door de klant op een sympathieke manier te prikkelen, kan je de klant nieuwsgierig maken naar wat jij te bieden hebt.
  8. Je durft op het juiste moment door te pakken. Een goede timing is cruciaal voor je succes. Luister goed en benut de antwoorden die de klant geeft op het juiste moment.
  9. Je legt altijd vast en volgt tijdig op. Om “de lange adem” vol te houden is het vastleggen van de uitkomsten van elk gesprek en het op het juiste moment opvolgen van de afspraken essentieel.
  10. Je blijft altijd jezelf. Wees authentiek. Je “raakt” de klant alleen door jezelf te zijn.

Meer weten over telefonische verkoopgesprekken?

Kun je met deze handige tien tips aan de slag? Mooi! Heb je toch meer hulp nodig of denk je na over een goede verkooptraining? Wil je meer tips rondom telefonische verkoopgesprekken ontvangen of heb je vragen? Neem hiervoor contact op met één van onze trainers of consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.