Blog

  • Omgaan met een verstoorde supply chain

    Eenmaal, andermaal slecht nieuws... toch verkocht! Beperkingen binnen de supply chain leveren langere levertijden en vaak hogere prijzen op. Verkopers moeten deze situatie uitleggen aan hun klanten. Maar, hoe vlieg je zo'n gesprek aan? Hoe balanceer je belangrijke factoren en principes? ISA heeft hiervoor een workshop ontwikkeld dat verkopers helpt.

     

  • Verhogen van het verkoopresultaat, kwestie van mindset!

    Hoe goed je als verkoopmanager je best ook doet, het lukt niet om het verkoopresultaat naar wens te verhogen. Een veel voorkomende reden ligt in de mindset, zowel van jou als verkoopmanager als van de verkopers. De mindset die je voor jezelf kiest beïnvloedt vaker het resultaat van een verbetering dan we denken. Ook beïnvloed je met de mindset die je voor jezelf kiest onbewust de mindset van de ander.

  • Aan je merk bouwen én klanten helpen via WhatsApp? Het kan!

    4 tips voor als je WhatsApp integreert in je service- en salesproces.

    WhatsApp is voor veel bedrijven het nieuwe kanaal om met (potentiële) klanten te communiceren en om producten te verkopen. De ervaringen zijn wisselend. Voor ondernemers kan het je merk ondersteunen, maar ook beschadigen. Voor klanten kan het verrassen en je snel tot koop doen besluiten, maar het kan ook frustreren waardoor je snel afhaakt en je verder gaat in je zoektocht. Wat zijn de 3 belangrijke factoren om WhatsApp in te zetten als merkcommunicatiemiddel en wat zijn onze 4 tips om WhatsApp te integreren in je service- en salesproces?

  • Presenteren met impact, 3 tips

    Hoe zorg je er voor dat de boodschap van je presentatie duidelijk en krachtig overkomt bij de toehoorders en anderzijds dat je je toehoorders overtuigt, boeit en enthousiast maakt?

  • 5 tips om via videobellen te verkopen

    Wat kun jij als verkoper doen om klanten virtueel geboeid te houden? Dat zijn een van de uitdagingen die verkopers hebben sinds COVID-19. In deze blog geven wij je 5 tips om succesvol via videobellen te verkopen.

  • Leer jou, jezelf kennen: tijdens COVID-19 werken vanuit huis

    Waarom lukt het de een om thuis te werken en vindt de ander het een last?

  • 5 adviezen voor leiderschap op afstand

    Als gevolg van de coronapandemie is sociale terughoudendheid wereldwijd vereist. De opkomst van thuis- of virtueel werken is in een stroomversnelling geraakt. Zowel kleine als grote bedrijven moeten radicaal veranderen om hun zakelijke activiteiten te kunnen voortzetten.

  • Succesvol resultaat van veranderingen begint bij het management

    De aannames en gedragingen die wij als leidinggevenden hebben, dragen bij aan het resultaat van veranderingen. Overtuigingen kunnen belemmerend zijn voor het veranderingsproces. Laatst mochten wij een workshop verzorgen over leidinggeven aan veranderingen voor een groep enthousiaste leidinggevenden vanuit een diversiteit aan bedrijven. 

  • Klantenservice voor klantbehoud

    Ook jij zult waarschijnlijk geregeld pakketten versturen naar jouw klanten via een pakket- of koeriersdienst, al dan niet als onderdeel van jouw serviceverlening aan jouw klanten. Zo ook ligt hier onze ervaring. ISA Training verstuurt met een bekende pakketdienst wel eens trainingsmateriaal naar klanten.

  • Tien eigenschappen van een goede verkoper

    Tien eigenschappen die een goede verkoper ondersteunen

  • Wordt de effectieve tijdmanager en start met deze 3 tips

    Druk, druk, druk. Je agenda stroomt over met afspraken en je hebt nog een stapel werk liggen dat vandaag af moet. In de tussentijd word je mailbox voller en vragen collega’s hulp en aandacht. Waar haal je de tijd vandaan om alle activiteiten op een fatsoenlijke manier af te ronden?...

  • De 5 managementlessen van Sinterklaas

    Ook dit jaar lijkt Sinterklaas weer voor een 25% - 30% hogere omzet te zorgen ten opzichte van een reguliere week voor online. Wat kun je leren van deze geslaagde zakenman?

  • 5 competenties van de verkoper van de toekomst

    Over de afgelopen jaren zijn vier belangrijke verkooptrends te identificeren binnen de verkoopfunctie van organisaties. De mate van deze verkooptrends verschillen enigszins per markt of sector, maar ze zijn waarneembaar; aan u de vraag welke van deze trends voor uw organisatie het belangrijkst was?

  • Consultative selling in verkooptraining buitendienst?

    Sinds de jaren ’80 is consultative selling een begrip geworden in sales. De meeste verkooptrainingen buitendienst zijn dan ook gebaseerd op dit gedachtengoed van adviserend verkopen. De tijden zijn echter enorm veranderd de afgelopen 30 jaar. 

  • ISA past privacy statement aan in kader van AVG

    De afgelopen periode heb je vast veel e-mails ontvangen over de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De AVG is ontworpen om de privacywetgeving in heel Europa op één lijn te brengen en treedt op 25 mei 2018 in werking. Ook ISA heeft in dat kader haar privacy statement aangepast.

  • 10 redenen waarom verkopers falen

    Er wordt veel onderzoek gedaan naar het succes van verkopers. Daaruit blijkt dat succesvol verkopen weinig te maken heeft met het product of de dienst die verkocht wordt, maar dat vooral de overtuigingen, attitude en vaardigheden van de verkoper de grootste invloed hebben. Immers, goed en succesvol verkopen is mensenwerk.

  • Succesvol leiderschap begint bij zelfinzicht

    Goede zelfkennis is onontbeerlijk om een goede leidinggevende te kunnen zijn. Leidinggeven is immers vooral mensenwerk en daarvoor moet je weten wat het effect is van jouw eigen gedrag op anderen. Succesvol leiderschap betekent dat je anderen kunt beïnvloeden en dat begint met zelfkennis.

  • Kan je klantgericht gedrag aanleren?

    Zo’n beetje iedere organisatie noemt zichzelf wel klantgericht. Je zou ook wel gek zijn om dat niet te doen, het bestaansrecht van je onderneming hangt er immers vanaf. Desondanks slaagt de ene onderneming er beter in een uitmuntende klantbeleving te realiseren dan de andere. Hoe zijn die verschillen te verklaren?

  • Hoe kan je effectief leidinggeven op afstand?

    Elke manager die zijn medewerkers weinig ziet, weet hoe lastig het is om medewerkers aan te sturen op afstand. Als je leiding geeft aan bijvoorbeeld servicemonteurs of accountmanagers die je weinig zelf “in actie” ziet, dan is het sturen op harde output (zoals productiviteit, marge, aantallen) vaak prima te doen.

  • Spreek jij de taal van de klant?

    Of ik geholpen wilde worden bij het uitzoeken van een goede wijn, wilde de verkoper van de plaatselijke slijterij weten. Nu ben ik altijd op mijn hoede bij een dergelijk aanbod. Bang om met een veel te dure fles naar huis te gaan, die vaak niet eens zo veel beter...

  • Klantgerichtheid voor verzekeraars

    Klantgericht werken is voor verzekeraars geen keuze meer. 

  • Klantbeleving verhoog je niet door een paar trucjes

    Gewapend met een spiekbriefje meldde Donald Trump zich onlangs op een bijeenkomst voor de slachtoffers van een schietpartij op een school in Florida. Het briefje bevatte een vijftal geheugensteuntjes hoe te reageren tijdens het gesprek met de nabestaanden. Punt 5; ‘I hear you’.

  • Training heeft effect op klanttevredenheid!

    Het is altijd leuk om te horen dat trainen leidt tot resultaat in de praktijk! Onze collega Claire Hinse kreeg deze week van Mercedes-Benz servicevestiging Cor Millenaar een mailtje dat ze de “Gouden Klant nr. 1” award hebben gewonnen en dat dit mede komt door de bijdrage van ISA.

  • 10 tips voor het voeren van een telefonisch verkoopgesprek

    Wat zijn de 10 ultieme tips om een telefonisch verkoopgesprek succesvol te laten verlopen?

  • Hoe kan je invloed uitoefenen op je bedrijfscultuur?

    In gesprekken met managers van uiteenlopende bedrijven en organisaties horen wij geregeld de wens om “iets” met de bedrijfscultuur te doen. Bijvoorbeeld om te werken aan een meer pro-actieve of een meer klantgerichte of service cultuur. Maar het begrip bedrijfscultuur klinkt als iets ongrijpbaars.

  • Waarom verkopers zich beperken door hun eigen gedragspatronen

    Veel verkopers ervaren dat ze onder druk staan. De manier waarop organisaties inkopen verandert namelijk snel. Klanten zijn steeds beter geïnformeerd en kritischer. Het wordt lastiger om bij nieuwe klanten binnen te komen. En concurrenten zitten ook bovenop de markt. Terwijl de eigen organisatie graag wil groeien in omzet en klanten.

  • Hoe test je of iemand geschikt is voor een rol in management, sales of service?

    Het trainen van medewerkers en managers heeft vooral zin als je zeker weet dat ze beschikken over voldoende ontwikkelpotentieel. Zeker als het gaat om functies met een hoog afbreukrisico, zoals leidinggevenden, verkopers en (customer) service medewerkers.

  • Is jouw organisatie klaar voor koude acquisitie in 2018?

    In 2018 komt er nieuwe wetgeving voor het verwerken van persoonsgegevens. Dit betekent dat bedrijfsgegevens zoals een zakelijk telefoonnummer en een zakelijk mailadres ook als ‘persoonsgegevens’ worden gezien en je dus niet zomaar meer contact met een prospect kan opnemen.

  • Hoe kan je op een onconventionele manier op hospitality trainen?

    Voor één van onze opdrachtgevers mochten we aan de slag om een training over hospitality en gastheerschap te verzorgen voor hun verkoopadviseurs en after-sales medewerkers. Samen met onze opdrachtgever hadden we besloten er geen conventionele training van te maken.

  • De 6 managementlessen van Sinterklaas

    Sinterklaas heeft ook dit jaar weer voor een top omzet gezorgd. Wat kun je leren van deze geslaagde ondernemer? Hoe gaat de Sint om met klantgerichtheid, klantcontact en verwachtingen managen? Wat zijn de 6 wijze lessen van Sinterklaas?

  • Hoe stuur ik mijn verkopers op gewenst gedrag?

    Elke sales manager verzucht het wel eens: “Wat zou het heerlijk zijn als mijn verkopers precies zouden doen wat ik van ze verwacht!” 

  • Heeft consultative selling nog wel toekomst?

    Sluit consultative selling nog wel aan bij het huidige inkoopproces van organisaties? 

  • Hoe krijg je klantgerichte servicemedewerkers?

    Voor servicemedewerkers is klantgericht werken niet altijd vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld omdat ze ooit gekozen hebben voor de techniek, of omdat hier voorheen niet op gestuurd werd.

  • Investeren in middle managers levert veel geld op

    Onderzoeksbureau Gallup heeft onderzocht dat teams die slecht geleid werden gemiddeld 50% minder productief en 44% minder winstgevend waren dan teams die goed geleid werden. Een artikel over het belang van goed middle management.

  • Feedback geven als keiharde voorwaarde voor de lerende organisatie

    Een lerende organisatie is een organisatie die haar medewerkers in staat stelt de dienstverlening aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving door ontwikkeling, samenwerking en initiatief te stimuleren. In deze tijd van snelle verandering lijkt een lerende organisatie een must. Onderzoek van o.a.

  • Heeft sales nog wel toekomst? Bekijk ons filmpje

    We hebben in een filmpje een aantal schokkende cijfers achter elkaar gezet over de toekomst van b2b sales. Volgens Graham Hawkins is de wijze waarop producten en diensten ingekocht worden de afgelopen 5 jaar meer veranderd dan de 130 jaar daarvoor.

  • Korte intensieve training in sales, communicatie of management

    ISA start in oktober weer met een aantal open trainingen, omdat we merken dat er veel vraag is naar korte intensieve trainingen op het gebied van verkopen, klantgerichte communicatie en praktisch leidinggeven. Een individuele aanpak staat daarbij voorop. De groepsgrootte is daarom maximaal 8 personen.

  • De 4 kernprincipes van de klantgerichte servicemonteur voor service gerichte organisaties

    Wanneer je organisatie naar service excellence streeft, dan weet je dat je medewerkers daar een grote rol in spelen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven met servicemonteurs, service engineers of technisch specialisten die vaak direct contact hebben met de klant. Klantgerichtheid is daarbij van groot belang. Welke principes moeten je medewerkers aan voldoen?

  • Management training: 5 tips voor het stimuleren van proactiviteit op het werk

    Het komt regelmatig voor dat we tijdens een managementtraining de vraag krijgen hoe je medewerkers stimuleert om proactiever te zijn. Tijdens zo’n managementtraining hebben we vaak te maken met ondernemers en managers, vaak mensen die van nature al pro-actief zijn.

  • Wint Tom Dumoulin de Giro dankzij een teamprestatie?

    Het zal weinig Nederlanders ontgaan zijn dat Tom Dumoulin ruim een week geleden een historische prestatie heeft neergezet door als eerste Nederlander de Giro d’Italia te winnen. Daar heeft hij al zijn bijzondere kwaliteiten voor moeten inzetten: intelligentie, “grinta” (de wielerterm voor verbetenheid), relativeringsvermogen, moed, focus, wilskracht, techniek en bovenal...

  • Wordt koude acquisitie verboden in 2018?

    In 2016 zijn de nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens door het Europees Parlement aangenomen. Nederland dient deze wijziging ook door te voeren en dit zal naar verwachting per 25 mei 2018 van kracht worden.

  • ISA ontwikkelt innovatieve leermethode: de Learning Bootcamp!

    In een sport Bootcamp train jij je spieren met een gericht doel. Een vaardigheid is net als een spier en ook prima te trainen. Jij bepaalt welke spieren de meeste aandacht nodig hebben om jouw doel te bereiken.

  • Hoe kan je anderen effectief beïnvloeden en overtuigen?

    Wil je effectief leren anderen te beïnvloeden en overtuigen? Of het nu gaat om klanten, collega’s, medewerkers of partners? De Amerikaanse psycholoog Dr. Robert Cialdini onderzocht als eerste hoe mensen overtuigd worden. Hij analyseerde honderden overtuigingstactieken en ontdekte de zes basisprincipes van het overtuigen.

  • Hoe krijg ik mensen proactiever?

    In gesprekken met veel ondernemers en managers horen we vaak de wens om medewerkers proactiever te krijgen. Zeker in deze tijd van elkaar steeds sneller opvolgende veranderingen wordt de roep om proactieve medewerkers steeds groter.

  • “Beloof wat je waar kan maken en maak waar wat je belooft”. Maar wat doe je als je een klantbelofte niet kan waarmaken?

    Het kan wel eens voorkomen dat er iets afgesproken is met een klant wat (door overmacht) niet na te komen is. Bijvoorbeeld als een retour gestuurd product niet op tijd afgeleverd is bij de klant of als een service monteur niet op het afgesproken tijdstip bij de klant kan verschijnen. Hoe kan je dan het beste communiceren met de klant?

  • Insights Discovery als de basis voor persoonlijke effectiviteit en effectieve samenwerking!

    Het succes van elke organisatie valt of staat bij de prestaties van haar mensen. Met de kleurentaal van Insights Discovery investeer je in de effectiviteit van je mensen en geef je ze de middelen om hun communicatieve vaardigheden en de relaties met collega’s of klanten te verbeteren.

  • De 4 kernprincipes van de klantgerichte medewerker

    Streeft jouw organisatie naar service excellence? En spelen medewerkers daar een cruciale rol in? Dan is het goed om een helder beeld te hebben waar deze medewerkers aan moeten voldoen. Hoe kunnen zij zorgen voor tevreden en loyale klanten die zelfs ambassadeur van je organisatie kunnen worden? Voldoen jouw medewerkers...

  • Succesvol verkopen door het stellen van de juiste vragen

    Het is niet nieuw dat succesvolle verkopers meer vragen dan dat ze zeggen. Door te vragen kunnen ze immers onderzoeken wat de klant drijft en daar op in spelen. Wat minder bekend is dat het daarbij niet gaat om hoeveel vragen je stelt, maar om welke vragen je stelt.

  • Samenwerking tussen Service en Sales verdient minimaal dezelfde aandacht als samenwerking tussen Marketing en Sales!

    Service en Sales moeten elkaar versterken. De rollen van Sales en Service zijn namelijk snel aan het veranderen. Samenwerking tussen Service en Sales verdient minimaal dezelfde aandacht als samenwerking tussen Marketing en Sales. Want dat levert aantoonbaar meer omzet en winst op.

  • “Doe toch niet zo moeilijk, doe gewoon mee!” Hoe krijg je medewerkers mee in verandering

    Medewerkers meekrijgen in verandering vraagt om actieve begeleiding van de leidinggevende. Wat is veranderingsmanagement nu precies? En hoe krijg je medewerkers betrokken en gemotiveerd om mee te doen?

  • Is de verkoper een uitstervend ras?

    De traditionele rol van Sales verandert in rap tempo. Door internet, smartphones en social media is de wereld voorgoed verandert en daarmee ook het koopproces van klanten. Klanten hebben verkopers steeds minder nodig, omdat ze zelf makkelijk kennis vergaren over het aanbod in de markt.

  • Als managers alleen nog oog hebben voor het meten van prestaties

    Managers lijken er gek op te zijn en medewerkers worden er gek van. We meten wat af binnen onze organisaties. We willen immers nog productiever, efficiënter en winstgevender worden.

  • Service en Sales moeten elkaar versterken

    Veel ondernemingen hebben een Sales- én een Service afdeling. Sales doet de verkoop en Service installeert, onderhoudt, vervangt, repareert en lost op. In veel bedrijven zijn Sales en Service volledig gescheiden afdelingen. Waarbij Service zelfs nog wel eens minder aanzien krijgt dan Sales. Wat ons betreft is dat geheel onterecht.

  • Service-Profit Chain: Hoe winstgevendheid en groei voortkomen uit klant- en medewerkertevredenheid

    Onderzoek naar succesvolle service organisaties wijst uit dat succesvolle organisaties “customers and frontline workers” centraal zetten. De succesvolle organisaties investeren vooral in het aannemen, ontwikkelen, trainen en ondersteunen van de medewerkers die de klanten de service moeten laten ervaren.  In 1997 schreven Heskett, Sasser en Schlesinger hier een baanbrekend boek...

  • Kan een leidinggevende wel zijn/haar medewerker beoordelen?

    Mensen zijn slechte waarnemers, zo blijkt keer op keer. Waarom laten we dan het beoordelen van medewerkers over aan onze managers? Zijn zij wel als beste in staat om een oordeel te geven over het functioneren van medewerkers?

  • De 9 eigenschappen van de succesvolle service medewerker

    Medewerkers met klantcontact kunnen het verschil maken bij de klant. Succesvolle service medewerkers zorgen voor een hogere klanttevredenheid, benutten commerciële kansen en kunnen zelfs hun klanten tot ambassadeur maken. Dat geldt zowel in persoonlijk contact (service monteurs, receptie medewerkers, etc.), als in telefonisch contact (customer service medewerkers, planners, etc.).

  • 8 tips voor het borgen van een training

    Het rendement van een training wordt voor het overgrote deel bepaald door de borging in de praktijk. Deze borging begint al voorafgaand aan de training. We geven je 8 concrete tips die jij kunt gebruiken voor én na de training.

  • Bekijk ons filmpje over klantgerichte communicatie

    Hoe communiceer je met een klant als je een verwachting niet kan waarmaken? Wat zeg je wel en wat juist niet? ISA maakt zelf filmpjes om je bewust te maken van de kracht van klantgerichte communicatie.

  • 5 gouden regels voor het sturen op gewenst gedrag

    “Wat zou het heerlijk zijn als mijn mensen precies zouden doen wat ik van ze verwacht!” Iedereen die leiding geeft, weet dat het sturen op gewenst gedrag van medewerkers niet eenvoudig is. Elke medewerker zit immers anders in elkaar en ze doen niet automatisch wat je van ze verwacht.

  • Meer dan 450 deelnemers voor ISA workshops

    ISA is officieel partner van FHI, de branchevereniging voor technologiebedrijven waar ruim 800 bedrijven bij zijn aangesloten. De afgelopen 2 jaar heeft ISA workshops verzorgd op het gebied van sales, service en management voor in totaal ruim 450 FHI leden. Deze workshops zijn zeer hoog gewaardeerd door haar praktische toepassing.

  • Hoe krijg je medewerkers mee in verandering?

    “Kunnen jullie ons helpen onze medewerkers weer betrokken te krijgen en bewust te maken van de noodzaak tot verandering? We proberen van alles en onze managers doen echt hun best om de medewerkers mee te krijgen. Alleen het loopt toch nog niet zoals we zelf willen.” We kregen deze vraag van 1 van onze opdrachtgevers en hebben een vorm van theater ingezet om zowel de leidinggevenden als medewerkers in de juiste beweging te krijgen. 

  • De 10 eigenschappen voor succesvolle acquisitie van klanten

    Het binnenkomen bij nieuwe klanten gaat niet vanzelf. Zeker niet in deze tijd. En het is voor de meeste verkopers ook nog eens erg spannend om te doen. Of je dat nu probeert via de telefoon of tijdens een seminar of beurs. Welke 10 eigenschappen heb je nodig om succesvol te zijn bij het binnenhalen van nieuwe klanten? 

  • Slechte managers kosten heel veel geld

    Onderzoeksbureau Gallup heeft onderzoek gedaan bij meer dan 1 miljoen werknemers in de Verenigde Staten en daaruit bleek dat de nummer 1 reden voor mensen om hun werkgever te verlaten een slechte direct leidinggevende is: "People leave managers, not companies”. Verder stelde Gallup vast dat teams die slecht geleid werden gemiddeld 50% minder productief en 44% minder winstgevend waren dan teams die goed geleid werden.

  • Hoe voorkom je dit jaar vakantiestress?

    Je vakantie staat gepland en komt snel dichterbij. Je hebt nog een hele lijst met punten die je af wilt ronden voor je vertrekt. Het lijkt wel of iedereen nog van alles wil plannen en afronden voor de vakantie. Velen kennen deze momenten van stress net voor de vakantie, maar hoe ga je ermee om? Graag geven wij je een aantal praktische tips om vakantiestress te vermijden.

  • "Hire character. Train skill."

    Deze uitspraak van de voormalige Porsche CEO Peter Schutz geeft aan dat je niet teveel naar het CV moet kijken van mensen die je aanneemt, maar vooral naar hun persoonlijkheid, grondhouding en overtuigingen. Zodat je weet of iemand past bij de cultuur, klanten en ambities die je organisatie nastreeft. 

  • Unique Buying Reasons (UBR’s) zijn de nieuwe USP’s!

    Veel verkopers hebben het in gesprekken met hun klanten over hun Unique Selling Points (USP’s). Ze vertellen dan over de unieke en onderscheidende kenmerken van hun dienst of product.  Daarbij gaan ze dus uit van hun eigen dienst of product. Als je uit wilt gaan van de klant, dan ga je in gesprek over Unique Buying Reasons (UBR’s). Dit zijn de unieke redenen van de klant om over te gaan tot de aankoop van een dienst of product.

  • Waarom is de ene verkoper veel succesvoller dan de andere?

    Hier is veel onderzoek naar gedaan. En alle onderzoeken bevestigen dat succes in sales los staat van het product of de dienst die je verkoopt. De vaardigheden, houding & gedrag, attitude en overtuigingen van de verkoper bepalen of hij/zij succes heeft of niet. Wat maakt dan dat de ene verkoper wel goed verkoopt en de ander minder? 

  • Lessen van Cruijff

    Het is al weer een paar weken geleden en toch zijn nog steeds veel mensen erg geraakt door de dood van Johan Cruijff. Ik ook. Een bijzonder mens in vele opzichten. Een onnavolgbare voetballer, altijd in beweging, ik heb niemand op het veld zo mooi zien versnellen als Cruijff. Een trainer met een uitgesproken visie, die een team zag als “1 goed 11-tal in plaats van 11 goede 1-tallen”.  

  • De 6 gouden regels van klantvriendelijkheid

    Simyo is dit jaar door de consumenten uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Maar wat is dat, klantvriendelijkheid? En wat kan je daar mee als je vooral business-to-business werkt? Klantvriendelijkheid is een gevoel dat overblijft na een interactie met een bedrijf of organisatie. 

  • ISA Workshop 'koude acquisitie' trekt ruim 80 enthousiaste deelnemers.

    De afgelopen weken heeft ISA Training voor het FHI (de branchevereniging voor technologie bedrijven) 3 keer de workshop koude acquisitie verzorgd. Ruim 80 deelnemers zijn in een interactieve en praktische workshop aan de slag gegaan om effectief afspraken te kunnen maken met potentiële klanten. Waardoor ze de eerste stap hebben gezet naar nieuwe klanten en nieuwe opdrachten!

  • Kunnen managers hun medewerkers wel goed beoordelen?

    In de meeste organisaties worden medewerkers beoordeeld door hun direct leidinggevende. En dat vraagt nog al wat van de manager: hij/zij moet kunnen observeren, relevante van niet-relevante zaken kunnen onderscheiden, observaties kunnen wegen en vervolgens ook nog  goed kunnen terugkoppelen. Bij al die processen liggen fouten en vergissingen op de loer.

  • Hoe zorgen jouw medewerkers voor blije klanten?

    Onderzoek wijst uit dat klanten pas echt loyaal worden als ze 'oprechte betrokkenheid' ervaren in het klantcontact. Maar hoe doe je dat? En hoe stuur je daarop? ISA weet wat wel en wat niet werkt in de praktijk als het gaat om klant gedreven medewerkers. 

  • Ben jij een manager of een leider?

    De termen management en leiderschap worden vaak door elkaar gebruikt. Fout, zegt een professor in leiderschap, Dr. John P. Kotter van de Harvard Business School. Er zijn volgens Kotter drie grote vergissingen die mensen maken als ze praten over leiderschap:

  • De drie JA’s van de coachende manager

    Een gemotiveerde medewerker beweegt, is in actie en geeft zo invulling aan doelstellingen, missie en visie van de onderneming. Motiveren is afgeleid van het latijnse moveren = bewegen. Een manager kan een medewerker niet motiveren. Motivatie komt van binnenuit. De rol van de manager wordt vooral interessant en van belang in een situatie waarbij een medewerker niet gemotiveerd is. Dus op het moment dat de gewenste beweging en actie er niet is. Hier kan de coachende manager zijn waarde voor zowel de onderneming als de medewerker bewijzen.

  • De 7 doodzonden van Sales

    Het overkomt ons allemaal wel eens. Dat we ons enorm ergeren aan een verkoper. Omdat die te glad is, pusht of vooral naar zichzelf luistert. Waarschijnlijk begaat deze verkoper 1 of meerdere doodzonden van sales. Als je zelf een commerciële rol hebt is het daarom cruciaal om te weten wat die doodzonden zijn.

  • Bepaal jouw visie op klantgerichtheid met 50 ja/nee vragen

    Elke organisatie heeft een eigen unieke visie op klantgerichtheid. Door een simpele vragenlijst van 50 ja/nee vragen in te vullen kan je jouw visie op klantgerichtheid (of die van je organisatie) vaststellen en deze vergelijken met die van jouw collega’s of (potentiële) medewerkers.

  • Verbeter jezelf in sales, communicatie, service of management

    ISA start dit voorjaar weer met een aantal open trainingen, omdat we merken dat er veel vraag is naar effectieve trainingen op het gebied van verkopen, klantgerichte communicatie en praktisch leidinggeven. Een individuele aanpak staat daarbij voorop. De groepsgrootte is daarom maximaal 8 personen.

  • Natuurlijk gezag, is dat te leren?

    Velen denken anders, maar natuurlijk gezag is inderdaad te leren. Sommige mensen hebben van nature gezag, waardoor zij bijna met een achteloos gemak functioneren als leidinggevende. Anderen niet. Maar dat kun je veranderen met onze tips. Oefening baart kunst.

  • ISA Effect Garantie: doen wat we beloven

    ISA heeft met succes een grote onderneming begeleid bij het verbeteren van haar b2b sales. In een ontwikkeltraject van 6 maanden zijn de salesmanager en zijn verkoopteam van 11 accountmanagers intensief gecoacht en getraind. Mét resultaat: de gemiddelde orderwaarde is gestegen van 3.800 EUR naar 5.000 EUR per order, het gemiddelde aantal nieuwe offertes is gestegen van 5 naar 8 per week, en de conversie is gestegen van 29% naar 42%.

  • 8 Tips om je medewerkers te motiveren

    De traditionele manieren om mensen te motiveren werken niet meer. Belonen en straffen zijn niet meer voldoende om te zorgen dat werknemers topprestaties leveren. Mensen worden tegenwoordig door heel andere zaken gemotiveerd: door autonomie en ruimte om zelfstandig te handelen, door een inspirerende visie, door mogelijkheden tot samenwerking en door het ontwikkelen van meesterschap. 8 originele, maar toch beproefde motivatietrucs op een rij:

  • Leidinggeven in tijden van verandering

    Hoe stuur ik effectief op gewenst gedrag? 

    De snel veranderende wereld vraagt om aanpassingsvermogen en flexibiliteit van organisaties en daarom van de mensen die er werken. Van iedereen binnen de organisatie wordt verwacht dat ze meeveranderen in de door de organisatie gewenste richting. Managers en leidinggevenden staan voor de taak medewerkers te stimuleren en te motiveren hier in mee te gaan. Maar dit gaat niet vanzelf...

  • ISA Training verzorgt workshop 'koude acquisitie' voor FHI

    ‘Hoe krijg ik een afspraak bij een potentiële klant?’

    Koude acquisitie gaat over het benaderen van potentiële klanten waar je nog geen contact mee hebt gehad. Je wilt graag een afspraak maken met nieuwe klanten om hen uit te kunnen leggen wat jouw producten, oplossingen en dienstverlening voor ze kunnen betekenen. 

  • Coachend leidinggeven en Performance Management

    Coachend leidinggeven is een manier om medewerkers te motiveren en te begeleiden naar grotere zelfstandigheid.  Het is geen methodiek, truc of techniek maar een attitude, een manier van omgaan met elkaar die je niet aan of uit kunt zetten. Maar je kunt het wel leren. En Performance Management kan je inzetten om de prestaties en competenties van je medewerkers zichtbaar te maken. Zodat je harde  afspraken kan maken met je medewerker over wat je concreet van ze verwacht.

  • Geslaagde workshop "Hoe krijg ik mijn medewerkers proactief"

    Op donderdag 19 november jl. vond de ISA workshop “Hoe krijg ik mijn medewerkers proactief” plaats. Op een interactieve manier gingen trainers Dennis van der Heijden en Watze Bakker samen met de deelnemers aan de slag met vraagstukken als “Wat maakt een medewerker proactief” en “Hoe beweeg je iemand op...

  • 3 redenen om consistent te zijn

    Je zegt iets, maar doet vervolgens iets heel anders. Of je bejubelt de ene dag een werknemer om iets, de volgende dag brand je een ander om iets vergelijkbaars volledig af. 3 redenen waarom je consistent moet zijn.

    Als ondernemer geniet je vrijheid om je dromen na te jagen, dat betekent dat daar consistent management een onderdeel van is. Door een duidelijke lijn uit te dragen, jezelf niet tegen te spreken, schep je in ieder geval meer duidelijk en is het veel makkelijker om werknemers en klanten voor je te winnen. 3 argumenten waarom je consistent moet zijn.

  • Zijn beoordelingsgesprekken nog wel van deze tijd?

    Het einde van het jaar nadert. De beoordelingsgesprekken komen eraan! Steeds meer organisaties vragen zich af of deze gesprekken nog wel “van deze tijd” zijn. Dat snappen we. Omdat sommige managers vooral bezig zijn met het afvinken van hun formulier. En omdat ze de gesprekken voeren omdat het “van HR moet”. Als je er zelf als manager niet in gelooft, hoe kunnen de gesprekken dan waarde hebben? Lees meer…

  • Cijfers die je moet weten over de effectiviteit van sales!

    Wist je dat 48% van de sales medewerkers geen follow up geeft na een 1e sales contact? Terwijl 90% van de sales gerealiseerd wordt na het 3e contact met de potentiële klant! Nieuwe klanten binnenhalen vraagt om discipline en om een lange adem. Effectieve sales vraagt om een lange termijn aanpak! De ISA Sales Piramide maakt inzichtelijk waar je aan moet voldoen om succesvol te kunnen zijn in sales. Lees meer…

  • Geld verdienen met service en onderhoud: download de whitepaper!

    In de meeste branches wordt steeds meer geld verdiend met service en onderhoud. Deze trend zet zich door. Tegenwoordig komt in de Verenigde Staten al 8% van het BNP uit service, onderhoud en onderdelen en dit groeit jaarlijks.  Maar hoe benut je de commerciële kansen die service biedt? En hoe doe je dat gestructureerd en weloverwogen? In onze whitepaper geven we daar een aantal handvatten voor mee. Je kunt aan de slag met het maken van jouw eigen service actieplan. Download de whitepaper hier.

  • Geslaagde workshop 'Hoe kom ik aan nieuwe klanten'

    Op dinsdag 3 november jl. hebben Toon Janssen en Eelco Themans de ISA workshop “Hoe kom ik aan nieuwe klanten” gegeven. De workshop zat helemaal vol! De deelnemers werden zich bewust over hoe je met succes je markt kan bewerken en zijn vooral gaan oefenen met het voeren van gesprekken met potentiele klanten. Reacties achteraf waren: “Nu weet ik hoe ik effectief moet zijn in mijn acquisitie” en “Ik ben geïnspireerd om het morgen slimmer te doen”. Ook deelnemen aan een gratis ISA workshop? Kijk op onze website of meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

     

  • 3 tips om ander gedrag te stimuleren

    “Wat zou het heerlijk zijn als mijn mensen precies zouden doen wat ik van ze verwacht!” Iedereen die leiding geeft, weet dat het sturen op gewenst gedrag van medewerkers veel van de leidinggevende vraagt. Elke medewerker zit immers anders in elkaar en ze doen niet automatisch wat je van ze verwacht. Je zal daar veel aandacht moeten besteden. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier, zodat je je medewerkers blijvend motiveert om datgene te doen wat jij en je organisatie van ze verwacht?

  • 5 Tips om relaties aan je te binden

    Natuurlijk heb je de wens om een langdurige relatie op te bouwen met jouw klant. Toch is dat niet gemakkelijk. Wensen en behoeften van klanten veranderen in de tijd en de concurrentie ligt constant op de loer.  Hoe zorg je ervoor dat je persoonlijke relatie met de klant zo goed blijft dat ook nieuwe opdrachten gegund worden,  in plaats van aan de concurrent.

  • Proactief versus reactief

    Proactieve mensen nemen initiatief en proberen gebeurtenissen te beïnvloeden door zich te richten op eigen gedrag en gedachten waar ze invloed op hebben. Reactieve mensen wachten meer af en hebben de neiging om gebeurtenissen toe te schrijven aan anderen of externe omstandigheden.

  • 5 stappen naar een meer klantgerichte organisatie

    Veel organisaties zijn niet georganiseerd vanuit de klant, maar in afdelingen, waarbij elke afdeling verantwoordelijkheid draagt voor verschillende kanalen of producten en daarmee voor delen van de klantervaring. Maar hoe kun je je organisatie zo organiseren dat deze meer klantgericht is? In dit artikel delen we vijf tips voor een meer klantgerichte organisatie.

  • Hoe zorgen jouw medewerkers voor loyale klanten?

    Loyale klanten, wie wil dat niet? Klanten die blijvend (meer) kopen .Onderzoek wijst uit dat klanten pas echt loyaal worden als ze ‘oprechte betrokkenheid’ ervaren in het klantcontact. Maar hoe doe je dat? En hoe stuur je daarop? 

  • Trots op zeer hoge klanttevredenheid

    Klanttevredenheid is voor ISA van cruciaal belang. Niet alleen omdat we daar als klantgerichtheidspecialist veel over adviseren, trainen en coachen. Maar vooral omdat ook wij alleen bestaansrecht hebben wanneer we tevreden klanten hebben. Daarom zijn wij super trots op onze hoge score van 96,7 % in het meest recente klanttevredenheidsonderzoek (zomer 2015) van CEDEO. De resultaten hebben we samengevoegd in een overzichtelijke infographic.

  • 5 Blunders in (klant)communicatie

    Er wordt wel eens gezegd dat woorden slechts tien procent deel uitmaken van onze communicatie. Lichaamstaal en stemgeluid zouden veel meer effect hebben. Toch geldt in de zakenwereld dat sommige, op het eerste oog onschuldige woorden, dodelijk kunnen zijn voor jouw omzet. Een aantal (herkenbare?) voorbeelden:

  • Hoe krijg ik mijn medewerkers proactief? Gratis workshop

    Hoe proactief zijn jouw medewerkers?

  • Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Gratis workshop

    Hoe kom ik binnen bij bedrijven die me niet kennen?

  • 7 tips voor beter presenteren

    Niet iedere ondernemer is even dol op presenteren. Toch is het zaak je bedrijfsverhaal helder over de bühne te krijgen. Met deze 7 korte tips haal je het maximale uit je praatje.

  • INFOGRAPHIC: Waarom zou je investeren in klantgerichtheid? De overtuigende cijfers.

    Nieuwe klanten zijn van groot belang. Dat weet iedere sales maar verstandige organisaties weten allang dat het werven van nieuwe klanten niet ten koste mag gaan van de bestaande klanten. In deze infographic staan de overtuigende cijfers op een rijtje.

  • Zo bouw je een langdurige relatie op met je klant

    Nieuwe klanten zijn van groot belang. Dat weet iedere salesprofessional, maar verstandige organisaties weten ook dat het werven van nieuwe klanten niet ten koste mag gaan van de bestaande klanten en klantenbinding.

  • Zo test je medewerkers op klantgerichtheid

    Elke organisatie heeft een eigen unieke visie op klantgerichtheid. Door deze visie concreet te vertalen naar gewenst gedrag, kan vastgesteld worden in hoeverre je huidige en toekomstige medewerkers aan de klantgerichtheidsnorm van jouw organisatie voldoen. Er bestaat hiervoor een unieke online test om een match te kunnen maken tussen de organisatienorm en de normen van de (potentiele) medewerker.

  • Kan je jouw klanten bewust beïnvloeden?

    In onze visie is service verlenen en verkopen het bewust positief beïnvloeden van de klant. De service medewerker of verkoper die vanuit persoonlijke kracht de klant echt raakt realiseert samen met de klant de meeste en meest duurzame resultaten. Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat dan?

  • 5 kenmerken van slimme mensen

    Je beschikt over een goed stel hersens, maar ben je ook dat genie dat zich kan meten aan Einstein of Steve Jobs? 5 kenmerken van briljante geesten, die aan te leren zijn! 

    Goed, iedereen heeft zijn eigen tempo en zijn eigen manier van dingen doen. Boerenslimheid, een vermogen om heel snel te handelen en moeilijke beslissingen te nemen. Het speelt allemaal mee. Maar voor het grotere plaatje, geldt dat je zonder vlijmscherpe hersens niet die briljante topondernemer wordt. Hierbij de 5 gedragskenmerken van slimme mensen.

  • 4 veelgemaakte fouten met LinkedIn

    LinkedIn is nog steeds veruit het meest populaire sociale netwerk voor zakelijke contacten. Maar hoeveel business haal je uit het platform? Wanneer het antwoord hierop ‘niet veel’ tot ‘niets’ is, kan dat komen doordat je in de volgende valkuilen trapt.

     

     

  • Vier veelgemaakte fouten met LinkedIn

    LinkedIn is nog steeds veruit het meest populaire sociale netwerk voor zakelijke contacten. Maar hoeveel business haal je uit het platform? Wanneer het antwoord hierop ‘niet veel’ tot ‘niets’ is, kan dat komen doordat je in de volgende valkuilen trapt.

     

     

  • 9 tips voor krachtige communicatie door lichaamstaal

    In onze communicatie trainingen hebben we ook aandacht voor non-verbale communicatie. Want niet alleen wat je zegt is belangrijk, maar vooral hoe je het zegt. Je lichaamstaal spreekt altijd, ook als je niets zegt.

    Hoe kan je krachtiger communiceren door lichaamstaal? We geven je 9 tips om je lichaamstaal te verbeteren en krachtiger te communiceren. Je kan ze overal toepassen: van een vergadering tot een klantgesprek.

  • Een training klantcommunicatie, hoe ziet dat er uit?

    Succesvolle organisaties weten dat investeren in de ontwikkeling van hun mensen ze veel oplevert. Voor de ontwikkeling van vaardigheden op het gebied van communicatie en klantgerichtheid bieden wij trainingen aan. Iedere training stellen wij samen met onze opdrachtgever samen uit verschillende modules. Hoe zo’n training er uit komt te zien ligt dus aan de eigen wensen en behoeften.

  • Waar gaat jouw organisatie goed in worden?

    Effectieve mensen maken het verschil. Succesvolle organisaties weten dat en investeren daarom in de ontwikkeling van hun mensen. Zodoende kunnen ze beter en blijvend innoveren, produceren en verkopen. Daarom biedt ISA maatwerk trainingen op het gebied van verkoop, communicatie / klantgerichtheid en management:

  • De 5 criteria voor klantvriendelijkheid

    Klantvriendelijke organisaties maken het verschil. Hun klanten zijn tevredener en dat betekent dat ze loyaal zijn en dat ze meer producten en/ of diensten zullen afnemen. Wat minstens zo belangrijk is, dat ze uw organisatie ook actief aanbevelen aan anderen. Deze ‘promotors’ zijn zo overtuigd van de kwaliteiten van hun leverancier dat zij hun eigen reputatie op het spel durven zetten door deze organisatie actief aan te bevelen. Er is een duidelijk verband tussen klantvriendelijkheid en het ‘promoten’ van uw organisatie door uw klanten. In onze communicatie trainingen leren wij uw medewerkers alles over klantvriendelijkheid.

  • Hoe verdien je meer geld met service?

    Bij een groeiend aantal bedrijven neemt de vraag vanuit de klant naar service en onderhoud snel toe. Deze trend zou moeten leiden tot een groeiend aandeel van service en onderhoud binnen de gerealiseerde bedrijfsomzet en winst. Daarnaast hebben klanten steeds hogere verwachtingen over service en proberen bedrijven daar steeds meer op in te spelen.

    Kortom, de aandacht voor service wordt in bijna alle markten steeds groter. Reden genoeg om het eigen serviceapparaat eens nader onder de loep te nemen. Zijn er in jouw bedrijf service medewerkers die geregeld bij klanten over de vloer komen voor onderhoud en reparatie? En hoe kan je meer uit deze dienstverlening te halen?

  • 14 feiten over klantloyaliteit

    Klantgerichtheid, customer focus of klantloyaliteit. Wie is er niet mee bezig? Steeds meer organisaties proberen hun klant centraal te stellen. De feiten geven aan dat dit lonend is. ISA laat je daarom kennis maken met een unieke infographic die je confronteert met 14 feiten over klantgedrag en klantloyaliteit.

  • Hoe communiceer je over veranderingen?

    Het managen van verandering is 1 van de kerntaken van een leidinggevende. Zonder veranderingen is de leidinggevende immers overbodig. Verandering managen betekent dat je medebetrokkenheid en motivatie moet creëren. Dat vraagt om effectieve communicatie.

  • Hoe kom je aan nieuwe klanten?

    ISA heeft een eigen format ontwikkeld voor een New Business Plan. Je kan het gebruiken om je eigen marktbewerkingsplan te maken. Zodat je planmatig je markt gaat bewerken en nieuwe klanten gaat binnenhalen.

  • Zo haal je het meeste uit je deelname aan een vakbeurs

    We worden overspoeld met vakbeurzen. Heel veel ondernemers kiezen er voor om met een stand aandacht op hun bedrijf te vestigen tijdens deze beurzen. Maar niet zelden zie je dat er onvoldoende is nagedacht over het doel van de aanwezigheid. Verkopers staan ongemakkelijk en ongelukkig bij de stand. Of standhouders staan gezellig met elkaar te kletsen. Herkenbaar?

  • INFOGRAPHIC: Wie beïnvloedt het rendement van een training?

  • INFOGRAPHIC: Zo levert een verkooptraining direct iets op

     

  • “De prijs is te hoog” en andere tegenwerpingen

    Het kwalificeren van tegenwerpingen is net zo belangrijk als de tegenwerping wegnemen. De echte reden wordt namelijk in 90% van de tijd niet uitgesproken. Het achterhalen van de ware reden is de eerste stap naar een succesvolle deal. Alleen wanneer de echte weerstand bekend is, kan deze weggenomen worden en kan de deal gesloten worden. Als je dat niet doet dan blijf je jezelf afvragen waarom de sale niet gesloten is.

  • De SPIN in een web van vragen

    Het succes bij het binnenhalen van opdrachten is met name afhankelijk van de aanpak van de behoeftenonderzoeksfase in het verkoopgesprek. Een verkoopgesprek betekent onderzoeken, kortgezegd, achterhalen wat de klant drijft waardoor u effectiever kunt verkopen. Om te kunnen onderzoeken moet je vragen stellen. Dit is niet nieuw.  Al in de jaren zestig werden er analyses gedaan van verkoopgesprekken en deze leverden allemaal hetzelfde fundamentele resultaat op: succesvolle verkoopgesprekken, die leiden tot opdrachten of vervolgafspraken, bevatten veel meer vragen dan niet succesvolle gesprekken die leiden tot afwijzingen.

  • Is jouw management klaar voor het nieuwe ontslagrecht?

    Per 1 juli a.s. wordt het ontslagrecht drastisch gewijzigd door de invoering van de Wet Werk en Zekerheid. Dat heeft grote gevolgen voor alle leidinggevenden in je organisatie. Rechters zullen namelijk ontslagverzoeken anders gaan beoordelen dan voorheen.

  • Hoe worden jouw medewerkers proactiever?

    In gesprekken met klanten horen we vaak dat de de wens bestaat om (commerciële) medewerkers meer proactief te krijgen. Bijvoorbeeld als het gaat om het zelf actiever bewerken van de markt of om het nemen van initiatieven om oplossingen aan te dragen.

  • Blijf op de hoogte en volg ons ook op LinkedIn en Twitter!

    Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen, tips, tools en trucs op het gebied van sales, communicatie, klantgerichtheid, service en management? Of over het rendement van trainingen op het gebied van commercie en leidinggeven? Volg ons dan ook LinkedIn en Twitter!

  • 4 redenen waarom een klant voor jou moet kiezen

    Een onderscheidende propositie is het meest belangrijke aspect voor jouw succes in de markt. In je propositie zet je jouw organisatie en jouw product/ dienst kernachtig neer bij potentiële klanten. Het is niet eenvoudig om je propositie krachtig en in een paar zinnen neer te zetten. Maar wel uiterst effectief als je dat kan. ISA heeft voor het maken van een propositie een eigen model ontwikkeld, het ISA Propositiemodel dat uitgaat van de kracht van 4 criteria.

  • Een verkooptraining levert geld op

    Steeds meer organisaties ervaren dat een verkooptraining meer geld oplevert dan het kost. Dat een verkooptraining dus wel degelijk een investering is en dat de kosten van de training (en de ‘verloren‘ werktijd van de verkopers) lager zijn dan de groei in verkoopeffectiviteit . Meer afspraken, een hogere conversie, een hogere verkoper tevredenheid of een hogere marge zijn goede voorbeelden van wat een verkooptraining kan opleveren. 

     

  • 5 tips om te leren omgaan met een assertieve klant

    Maak kennis met de doelbewuste, scherpe, veeleisende prijsvechter. Hij gaat voor het onderste uit de kan. Hij begint steeds weer over de euro’s of korting. We noemen hem de vurig rode beslisser. 

    Hoe sluit je aan bij zo’n assertief type klant? Hoe beïnvloedt het je acquisitie, kennismaking,  behoefteanalyse, aanbod en afsluiting? Hoe stem je je communicatie af op deze ‘rode’ klanten? Hieronder lees je vijf tips om te scoren bij een extravert vastberaden ‘dubbeltje op de eerste rang’.

  • Vijf slimme manieren om je prijs te verdedigen

    Het geeft een kick om een nieuwe opdracht binnen te halen. Klanten worden echter steeds kritischer als het gaat om de prijs die ze moeten betalen voor een product of dienst. Hoe kun je opdrachten binnenhalen, zonder meteen korting te moeten geven en dus je eigen marge onder druk te zetten? Graag geven we je vijf tips om de prijs te verdedigen.

  • In 5 stappen van USP naar UBR

    Stel… jouw organisatie biedt een nieuw product of een nieuwe dienst aan. Je benadert daarvoor een groot aantal opdrachtgevers. In een markt waar nog veel meer aanbieders zijn die een soortgelijk product of soortgelijke dienst aanbieden. Hoe kun je dan toch scoren? Door een unique selling position in te nemen.

  • 11 gouden tips voor succesvol onderhandelen

    Onderhandelen, dat doen we elke dag, en echt niet alleen op het werk. Maakt al die ervaring ons tot succesvolle onderhandelaars? Niet perse. En dat is jammer, want in zaken krijg je niet wat je verdient, maar wat je onderhandelt. Gelukkig valt succesvol onderhandelen te leren. Met de volgende elf tips kom je een heel eind.

  • 6 tips om je prijs te verdedigen

    Is je klant het niet eens met je offerteprijs? Zegt hij of zij dat je te duur bent en dat je iets moet doen om de deal te krijgen? Ga dan niet direct over tot het geven van korting. Hier 6 tips om je prijs overeind te houden.

  • 4 Eigenschappen van een betrouwbare adviseur

    Nu geld steeds vaker als perverse prikkel wordt genoemd, rijst de vraag: ‘Welke prikkel dan?’. Wat zou mij dan moeten drijven in het doen van mijn werk als adviseur/consultant/verkoper?

  • 3 Belangrijkste redenen waarom klanten je verlaten

    Onderzoek wijst uit dat er verschillende redenen zijn voor klanten om niet loyaal te zijn. En juist klantloyaliteit is in de meeste branches cruciaal!

  • WORKSHOP: Geld verdienen met service

    Binnen de technologiebranches wordt steeds meer geld verdiend met service en onderhoud. Hoe benut jouw organisatie de commerciële kansen die ‘service’ geeft?

  • 3 tips om in te spelen op klantverwachtingen

    Elke (potentiële) klant heeft bepaalde verwachtingen als hij of zij in contact is met jouw organisatie. Verwachtingen op het gebied van de kwaliteit van het product, de service verlening, de reactiesnelheid, etc. De ervaringen die de klant heeft met jouw organisatie moeten minimaal gelijk zijn aan de verwachtingen. En het zou nog mooier zijn als je die kan overtreffen.

  • Hoe krijg je een proactieve commerciële organisatie?

    De meeste markten zijn veranderd. En blijven in verandering. Klanten stellen steeds meer eisen. De concurrentie wordt steeds slagvaardiger. Nieuwe opdrachten komen niet meer vanzelf. Nieuwe klanten al helemaal niet meer. Dit vraagt veel van je commerciële organisatie. Proactiviteit is daarbij een sleutelwoord.

  • Hoe kan je meer resultaat halen uit een onderhandeling?

    Volgens ons is de kern van onderhandelen: “Opkomen voor je eigen belangen in situaties waarin je afhankelijk bent van anderen”. En dat gaat niet vanzelf. Dat betekent dat je inzicht moet krijgen in het “spel” van onderhandelen en hoe jij daar verschillende stijlen in kan leren hanteren.

  • Hoe kan je middle managers op resultaten én op gedrag laten sturen?

    De middle manager zit tussen het hoger management en de werkvloer in. Hij/zij heeft de rol om de strategie te vertalen naar de werkvloer. Van deze teamleider of afdelingschef wordt verwacht dat hij/zij de medewerkers datgene laat doen wat de organisatie van hen verwacht. Dat is niet altijd even dankbaar werk. Maar wel cruciaal om als organisatie succesvol te kunnen zijn. 

  • 5 manieren om omzet te verhogen bij nieuwe en bestaande klanten

    Elke situatie in contact met (potentiële) klanten is anders. Als accountmanager, verkoopadviseur of rayonmanagers is het daarom van belang om hier flexibel op in te kunnen inspelen en vaste structuren niet leidend te laten zijn. Zeker als je organisatie producten of diensten aanbiedt die in de ogen van de klant vergelijkbaar zijn, dan is het belangrijk daar bewust op in te spelen met meer emotionele factoren om het guneffect positief te beïnvloeden. Een verkooptraining helpt hierbij.

  • 6 tips voor acquisitieplanning

    Wanneer je op zoek bent naar regelmatige verkoopresultaten, probeer dan deze stappen van Jeffrey Gitomer eens. Je zal verstelt staan van verschil in je productiviteit.

  • WORKSHOP: Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

    Je hebt mooie producten en diensten. En je wilt deze graag aan zoveel mogelijk organisaties aanbieden. Niet alleen aan bestaande relaties, ook aan nieuwe. Maar hoe doe je dat? Hoe weet je doelgroep wat je te bieden hebt? En hoe kom je met ze in contact? Via adverteren of koud bellen? Je producten en diensten presenteren op een beurs of juist aan de slag met sociale media? 

    Vragen waar veel directeuren en salesmanagers zich mee bezig houden.

  • 4 Must do’s in een verkoopgesprek

    Bij een goed verkoopgesprek komt meer kijken dan je denkt. Sommige mensen zijn geboren verkopers, maar voor de meesten is het prettig om wat tips en trucs te krijgen. Om je volgende voor verkoopgesprek goed voorbereid in te gaan hebben we de belangrijkste ‘do’s’ voor je op een rijtje gezet.

  • De 5 basistips voor succesvolle acquisitie

    Elke verkoper of elk sales team moet de basis op orde hebben. Als je hier niet aan voldoet, dan weet je 1 ding zeker: succesvol zal je niet worden. We geven je 5 tips, waar elke verkoper of sales team aan moet voldoen.

  • 7 tips voor een hogere klanttevredenheid

    Tevreden klanten leiden tot nieuwe aankopen en tot positieve mond-tot-mond reclame. Er zullen dus weinig organisaties zijn die niet sturen op klanttevredenheid. De afgelopen jaren heeft ISA heel veel trajecten mogen uitvoeren op het gebied van klanttevredenheid. Hierdoor hebben we mogen ervaren wat echt werkt in de praktijk en geven we je 7 tips die zorgen voor een hogere klanttevredenheid. Lees meer….

  • Wat moet een verkoper tegenwoordig doen om succesvol te zijn?

    Wat maakt een verkoper succesvol? Wat moet je doen en wat moet je juist laten? Hier is veel onderzoek naar gedaan en het blijkt dat succesvolle verkopers een aantal eigenschappen met elkaar gemeen hebben. Ongeacht in welke markt ze actief zijn en wat voor product of dienst ze aanbieden. Lees meer….

  • Hoe haal je het maximale uit je beursdeelname?

    Veel van onze opdrachtgevers zijn aanwezig op hun eigen vakbeurs. Zoals de AutoRAI, de Hortifair, de WOTS (World Of Technology & Science), de Maritime Industry of de ICT & Logistiek. Internet zou het organiseren van beurzen overbodig maken, maar mensen blijken toch nog graag zaken te doen met mensen. En dus blijft beursdeelname nog steeds een prima marketing & sales instrument. Maar dan moet je het wel effectief inzetten. 

  • Hoe test je (potentiële) medewerkers op klantgerichtheid?

    Elke organisatie heeft een eigen unieke visie op klantgerichtheid. Door deze visie concreet te vertalen naar gewenst gedrag, kan vastgesteld worden in hoeverre je huidige en toekomstige medewerkers aan de klantgerichtheidsnorm van jouw organisatie voldoen. Er bestaat hiervoor een unieke online test om een match te kunnen maken tussen de organisatienorm en de normen van de (potentiële) medewerker. Lees meer…

  • Hoe maak je van een groep "the A-team"?

    Als wij een training geven over teambuilding en team synergie, dan staan we vaak stil bij succesvolle teams. Veel deelnemers noemen dan als voorbeeld “the A-team”, bekend van de TV serie uit de jaren 80. Wat kunnen we leren van dit team? Wat maakt de combinatie van Face, B.A. Baracus, Hannibal en Murdock tot een succesvol team? Lees meer…

  • Hoe geef je elkaar effectief feedback met behulp van e-training?

     

  • Zijn jouw medewerkers oprecht betrokken bij de klant?

    Op dinsdag 23 september 2014 is voor de 8e keer de verkiezing voor het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland gehouden. Marktonderzoekbureau MarketResponse heeft een representatief onderzoek gedaan bij ruim 4500 consumenten en de ANWB is uitgeroepen tot het klantvriendelijkste bedrijf, voor IKEA en Miss Etam. Wat maakt dat juist deze bedrijven zo hoog scoren bij hun klanten? En hoe kan jouw organisatie daarvan leren? Ook als je business to business werkt. Lees meer…

  • Hoe kan je meer geld verdienen met service?

    Bij een groeiend aantal bedrijven wordt er steeds meer aandacht besteed aan de kwaliteit van het service apparaat. Enerzijds omdat klanten steeds hogere verwachtingen krijgen op het gebied van service en onderhoud, anderzijds omdat service veel kansen biedt op het gebied van klantloyaliteit, meerverkoop en winstgevendheid. Maar hoe ga je daar praktisch mee aan de slag? Lees meer over een concrete case van een innovatief bedrijf…

     

  • Fietsen voor het Jeugdsportfonds

    Vrijdagmiddag 12 september hebben ca. 30 enthousiaste fietsers deelgenomen aan de ISA Classic. We hadden geen betere dag kunnen uitkiezen, want het was fantastisch (fiets)weer. Na de ontvangst op Landgoed Leusderend gingen 2 groepen wielrenners de weg op en 1 groep mountainbikers het bos in. Lees meer...

     

     

    Vrijdagmiddag 12 september 2014 hebben ca. 30 enthousiaste fietsers deelgenomen aan de ISA Classic. We hadden geen betere dag kunnen uitkiezen, want het was fantastisch (fiets)weer. Na de ontvangst op Landgoed Leusderend gingen 2 groepen wielrenners de weg op en 1 groep mountainbikers het bos in. Lees meer…

  • Speel je proactief in op klantverwachtingen?

    Elke (potentiële) klant heeft bepaalde verwachtingen als hij of zij in contact is met jouw organisatie. Verwachtingen op het gebied van de kwaliteit van het product, de service verlening, de reactiesnelheid, etc. De ervaringen die de klant heeft met jouw organisatie moeten minimaal gelijk zijn aan de verwachtingen. En het zou nog mooier zijn als je die kan overtreffen. Lees meer…

  • Hoe motiveer je mensen tot ander gedrag?

    “Wat zou het heerlijk zijn als mijn mensen precies zouden doen wat ik van ze verwacht!” Iedereen die leiding geeft, weet dat het sturen op gewenst gedrag van medewerkers veel van de leidinggevende vraagt. Elke medewerker zit immers anders in elkaar en ze doen niet automatisch wat je van ze verwacht. Je zal daar veel aandacht aan moeten besteden. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier, zodat je je medewerkers blijvend motiveert om datgene te doen wat jij en je organisatie van ze verwacht? Lees meer…

  • Hoe kan je jouw klanten bewust beïnvloeden?

    In onze visie is service verlenen en verkopen het bewust positief beïnvloeden van de klant. De service medewerker of verkoper die vanuit persoonlijke kracht de klant echt raakt realiseert samen met de klant de meeste en meest duurzame resultaten. Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat dan? Lees meer…

  • Wat kan jij leren van Louis van Gaal?

    A.s. zaterdag spelen we de kwartfinale tegen Costa Rica! En wie weet wat daar op volgt? Gaan we echt nog 3 wedstrijden winnen? De nationale en international sportpers is het over 1 ding eens: Louis van Gaal haalt het maximale uit dit team. Maar wat doet hij dan als coach? En wat kan jij daarvan leren? Lees meer…

  • Hoe voorkom je stress voordat je op vakantie gaat?

    Je vakantie staat gepland en komt snel dichterbij. Je hebt nog een hele lijst met punten die je af wilt ronden voor je vertrekt. Het lijkt wel of iedereen nog van alles wil plannen en afronden voor de vakantie. Velen kennen deze momenten van stress net voor de vakantie, maar hoe ga je ermee om? Graag geven wij je een aantal praktische tips om vakantiestress te vermijden. Lees meer...



  • Wil je leren koersen als Froome of Mollema?

    Ervarend leren op de fiets? Op vrijdagmiddag 12 september vindt de jaarlijkse ‘ISA CLASSIC’ plaats. We starten dit jaar met een prachtige tocht over de Utrechtse Heuvelrug. Aansluitend rijden we een heuse 'koers' op een kort parcours met daarin 2 venijnige klimmetjes bij Doorn (de Ruiterberg en de Hoogstraat) opgenomen. Daarbij geven we je gedurende de dag tips om zo effectief mogelijk te rijden: uit de wind rijden, op het juiste moment het juiste verzet te kiezen en koerstactiek. Lees meer…

  • Hoe wordt jouw organisatie klantgerichter?

    Een groeiend aantal organisaties wil klantgerichter werken. Soms worden daar mooie projectnamen voor gebruikt als “Klantbelang centraal”, “Klantfocus” of “De klant op 1”. Klantgerichter werken blijkt in de praktijk niet eenvoudig. Het vraagt vooral om een andere attitude en ander gedrag van alle medewerkers. Hoe kan je daar gericht op sturen? Lees meer…

  • Hoe kan je anderen effectief overtuigen?

    Wil je effectief leren overtuigen? Of het nu gaat om jouw klanten, collega’s, medewerkers of om je manager of je partner? De Amerikaanse psycholoog Dr. Robert Cialdini onderzocht als eerste hoe mensen overtuigd worden. Hij analyseerde honderden overtuigingstactieken en ontdekte de zes basisprincipes van het overtuigen. Lees meer ...

  • Wil je een mooie tocht fietsen voor het goede doel?

    De ISA Classic vindt dit najaar plaats op vrijdagmiddag 12 september. We rijden voor een heel goed doel: het Jeugdsportfonds. Dit jaar hebben we twee aparte tochten uitgezet voor racefietsers en mountainbikers. Neem gerust een vriend of collega mee. Lees meer…

  • Wil je ISA op RTL 7 zien?

    Deze week is ISA te zien geweest op RTL 7 in het programma ‘Ondernemerszaken’. Om aan te tonen dat trainen een investering is die geld oplevert. Als je de uitzending gemist hebt, dan kan je die hier alsnog zien. Lees meer….

  • Waarom stel jij koude acquisitie uit?

    De tijd dat jij gebeld werd voor een afspraak is voorbij. Je zal er zelf voor moeten zorgen dat jij in gesprek komt met potentiële klanten over jouw producten en diensten. Maar hoe doe je dat op een effectieve én leuke manier? Lees verder...

  • Hoe verdien je meer geld met service en onderhoud?

    Bij een groeiend aantal bedrijven neemt de vraag vanuit de klant naar service en onderhoud snel toe. Deze trend zou moeten leiden tot een groeiend aandeel van service en onderhoud binnen de gerealiseerde bedrijfsomzet en winst. Daarnaast hebben klanten steeds hogere verwachtingen over service en proberen bedrijven daar steeds meer op in te spelen. Lees meer…

  • ISA komt op TV!

    We zijn door RTL Z benaderd om mee te werken aan hun programma ‘Ondernemerszaken’. Ze hebben ons gevraagd voor een uitzending waarin het rendement van trainen centraal staat. Daarin gaan ze op zoek naar het antwoord op de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat een training geld oplevert. Samen met de CEO van 1 van onze opdrachtgevers (Brezan Automaterialen, waar we 60 vestigingen getraind hebben) gaan we in op deze vraag. De opnamen zijn afgerond, dus we zijn heel benieuwd hoe het er op TV uit komt te zien!  Wordt vervolgd…..

     

  • ISA zoekt ondernemende trainers/consultants

    De ISA formule is juist in deze tijd succesvol. In 2013 hebben we daarom substantieel meer nieuwe opdrachtgevers binnengehaald dan in 2012. ISA sluit met haar formule aan bij steeds meer organisaties die effectiever en meer onderscheidend willen worden in sales en service. Om verder te kunnen groeien zijn wij op zoek naar ondernemende trainers/consultants.

  • Krachtige communicatie door body language

    Niet alleen wat je zegt is belangrijk, maar vooral hoe je het zegt. Je lichaamstaal spreekt altijd, ook als je niets zegt. Hoe kan je krachtiger communiceren door body language.

  • De 5 basistips voor succesvolle sales

    Elke verkoper of elk sales team moet de basis op orde hebben. Als je hier niet aan voldoet, dan weet je 1 ding zeker: succesvol zal je niet worden in sales. Wat zijn de 5 basis tips voor succesvolle sales?

  • Hoe krijg je klantgedreven medewerkers?

    Onderzoek wijst uit dat klanten pas echt loyaal worden als ze ‘oprechte betrokkenheid’ ervaren in het klantcontact. Maar hoe doe je dat? En hoe stuur je daarop? ISA weet wat wel en niet werkt in de praktijk.

  • 8 tips voor effectieve beoordelingsgesprekken

    December. Het einde van het jaar. De beoordelingsgesprekken komen eraan! Niet elke manager kijkt daar naar uit. De gesprekken kosten veel tijd en kunnen lastig zijn. Hoe kan je als manager effectieve beoordelingsgesprekken voeren?

  • De 6 marketinglessen van Sinterklaas

    Sinterklaas heeft ook dit jaar weer voor een top omzet gezorgd. Ondanks het lage consumenten vertrouwen. Wat kun je leren van deze geslaagde ondernemer? Hoe gaat de Sint om met klantgerichtheid, klantcontact en verwachtingen managen?

  • Hoe word je als klantvriendelijk ervaren

    Dinsdag 24 september 2013 is PLUS (supermarkten) uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Wat maakt dat deze organisatie door haar klanten ervaren wordt als het Klantvriendelijkste Bedrijf? Hoe kan jouw organisatie hiervan leren en ook een stap zetten op het gebied van klantvriendelijkheid?

  • De middle manager is cruciaal voor het succes van je organisatie

    De middle manager zit tussen het hoger management en de werkvloer in. Hij/zij heeft de rol om de strategie te vertalen naar de werkvloer. Dat is niet altijd even dankbaar werk. Maar wel cruciaal om als organisatie succesvol te kunnen zijn.

  • Training levert aantoonbaar direct meer omzet op

    ISA heeft voor één van haar klanten in de automotive branche een tweedaagse training voor Aftersalesmedewerkers van dealerbedrijven verzorgd. Eén van de doelen in de training was om op korte termijn extra omzet op aftersales te genereren.

  • Het meisje bij de Albert Heijn

    Afgelopen weekend ging ik bij mij in het dorp naar de Albert Heijn. Ik was met de fiets en had maar een paar dingen nodig, waaronder bier. Ik kocht een handig smal kratje van Hertog Jan met daarin 12 pijpjes.

  • ISA opnieuw Cedeo erkend met mooie score

    Op ons verzoek heeft de Stichting Cedeo aan het begin van de zomer een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd bij onze klanten. We voldoen aan alle criteria rondom kwaliteit, continuïteit en bedrijfsgerichtheid en mogen, met een score van 96.4%, onze Cedeo- erkenning prolongeren. Een score waar we trots op zijn!

  • Ik kan niets met zo'n stille Willie, hoor...

    Waar haal jij eigenlijk je energie uit? Een verjaardag met veel mensen of een één-op-één-gesprek? Lees je liever een boek of pak je een film met meerdere vrienden? Denk je graag alleen na over een politieke documentaire of ga je liever in debat met een auditorium vol mensen? Waar ligt jouw voorkeur? In het denken of voelen? Kennis van je persoonlijkheid en gedragsstijl kan effectief zijn in (verkoop)gesprekken. In dit artikel lees je over een veel voorkomend menstype. Herken je iemand?

  • De OEN maakt indruk

    Een bekend gezegde is  ‘Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk’. Hoe waardevol is die eerste indruk? Die eerste indruk, bij binnenkomst, blijft hangen in het brein van degene die je ontmoet, het kleurt zijn beeld van jou. En een eenmaal gevormd beeld heeft erg veel invloed op de totale beeldvorming. En voor wie een goede eerste indruk heeft gemaakt, is het makkelijker de volgende stap te zetten.

  • Wanneer wil je de verwachtingen van je klanten overtreffen?

    Klantervaringen worden steeds bepalender voor je succes. Je kunt zulke goede producten of diensten hebben, maar dat is zeker niet meer voldoende om klanten aan je te binden. Een goede klantervaring zorgt voor meer verkoop en vergroot het vertrouwen. Elk klantcontact kan een positieve, negatieve of neutrale ervaring zijn. Bovendien heeft niet ieder contact evenveel impact op de totale klantbeleving of op het bedrijfsresultaat. Daarom wordt er onderscheid gemaakt tussen drie soorten momenten:

  • Vijf Tips om relaties aan je te binden

    Natuurlijk heb je de wens om een langdurige relatie op te bouwen met je klant. Toch is dat niet gemakkelijk.
    Wensen en behoeften van klanten veranderen in de tijd en de concurrentie ligt constant op de loer.  
    Hoe zorg je ervoor dat uw persoonlijke relatie met de klant zo goed blijft dat ook nieuwe opdrachten aan jouw gegund worden, in plaats van aan de concurrent. Lees meer…

  • Vier misverstanden over talent

    Iedere manager is op zoek naar talent, naar die werknemers die het verschil maken. Maar wat is talent? In dit artikel lees je vier misverstanden over talent.

  • ISA fietst bijna 8.500 euro bij elkaar voor het WKZ

    Eelco, Ronald en Sanne van ISA hebben zaterdag 22 juni deelgenomen aan de sponsortocht Fietsenvoor.nl in de Franse Alpen. Doel van deze tocht was om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een nieuwe kinder-intensive-care voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht.

  • Sluit aan op het tempo van jouw klant

    De deal lijkt gesloten. Je klant is enthousiast over jouw voorstel en ook over de oplossing die je biedt. De relatie met je klant is goed. Niets lijkt een mooie samenwerking in de weg te staan. De handtekening kan wat jou betreft onder de overeenkomst worden gezet. En dan komt jouw klant met een bezwaar. En een aantal kritische vragen. Waar komt dit vandaan?

  • De zes basisprincipes van het overtuigen

    Iedereen kan leren om overtuigender over te komen. De Amerikaanse psycholoog Dr. Robert Cialdini onderzocht als eerste hoe mensen overtuigd worden. Hij analyseerde honderden overtuigingstactieken en ontdekte de zes basisprincipes van het overtuigen.

  • Je medewerkers helpen om zichzelf te ontwikkelen, hoe doe je dat?

    Het is voor managers of leidinggevenden van belang te weten hoe hun medewerkers presteren en hoe zij hen kunnen helpen om zich (door) te ontwikkelen in hun functie binnen de organisatie.
    Coachen doe je niet  door instructies of opdrachten te geven. Coachen betekent de medewerker een spiegel voorhouden en uitdagen om zelf na te denken over vraagstukken en oplossingsmogelijkheden. Stop er geen kennis in, maar haalt er uit wat er in zit, waardoor de medewerker zich nog meer gewaardeerd en uitgedaagd voelt.

  • 5 slimme manieren om je prijs te verdedigen

    Het geeft een kick om een nieuwe opdracht binnen te halen. Klanten worden echter steeds kritischer als het gaat om de prijs die ze moeten betalen voor jouw product of dienst. Hoe kun je opdrachten binnenhalen, zonder meteen korting te moeten geven en dus je eigen marge onder druk te zetten? Graag geven we vijf tips om jouw prijs te verdedigen.

  • Geslaagde fietsclinic ‘Trainen op effect’ bij ISA Training

    Zondagochtend 26 mei stonden 32 beginnende en gevorderde fietsers in passend tenue en met een glimmende fiets te trappelen om van start te gaan. ISA organiseerde voor de eerste keer  de Fietsclinic ‘ Trainen op effect’  voor haar relaties en voor fietsers die aan de sponsortocht Fietsenvoor.nl gaan meedoen.
    ISA heeft deze clinic belangeloos georganiseerd om de deelnemers aan Fietsenvoor.nl optimaal voor te bereiden op hun sponsortocht van 22 juni. Die dag beklimt een groep van 40 sportievelingen zo vaak mogelijk de Col de la Colombière (in de Franse Alpen) om geld in te zamelen voor een kindvriendelijker intensive care in het Wilhelmina Ziekenhuis (WKZ). Een kleinschalige sponsoractie waarbij het gesponsorde bedrag rechtstreeks en voor de volle 100% ten goede komt aan dit goede doel. Vanuit ISA fietsen 22 juni Eelco Themans, Ronald Nolens en Sanne Fictoor mee.
    Niet alleen de deelnemers aan Fietsenvoor.nl waren enthousiast over de ISA Fietsclinic, ook de relaties die ISA heeft uitgenodigd waren bloedfanatiek en gebrand op het winnen van de klimtijdrit.

  • Manage je EGO door het in te smeren met NIVEA

    De juiste open vragen stellen en actief luisteren zijn twee belangrijke vaardigheden, die van cruciaal belang zijn om langdurige zakelijke relaties op te bouwen. Deze vaardigheden blijken in de praktijk voor veel mensen een hele opgave te zijn. Wat maakt dat het stellen van open vragen vanuit een oprechte interesse in de klant en actief luisteren naar zijn antwoord soms zo lastig? Dat is het EGO-effect. Eén van de onhebbelijkheden van het EGO is dat het graag invult voor een ander. Daardoor luisteren we onvoldoende naar de ander en voelt deze zich niet gehoord.

  • Wat iedere manager zou moeten weten over veranderen

    In een wereld van verandering maakt de manager het verschil. Dat wil zeggen als hij ‘het beheersen van verandering’ als zijn belangrijkste taak ziet. Als er geen verandering te managen is, vervalt het bestaansrecht van de manager.

    De meeste zorgen van de managers met wie ik spreek gaan juist over veranderingen in hun organisatie. “Het gaat te langzaam”, “Het gaat niet de goeie kant op”, “Er is veel weerstand”. Zij steken veel tijd in het bijstellen van de strategie en het aanpassen van de organisatiestructuur in de hoop dat het dan wel “gaat lopen”.
    Maar wat is “het” dan toch? Bij navraag blijkt dat met “het” de medewerkers van de organisatie bedoeld worden. Als je nou toch eens zou weten hoe dat “het” in beweging te krijgen is, dan zouden die strategiebijstellingen en die structuuraanpassingen misschien wel overbodig zijn. Koersvastheid en interne stabiliteit geven dan ruimte voor externe activiteit en focus.

  • 5 tips om overtuigend over te komen

    Overtuigingskracht is een belangrijke competentie voor een  leidinggevende.  Wanneer je overtuigend overkomt, dan komt dat de verstandhouding met je medewerkers ten goede. Maar wat is overtuigen eigenlijk?  Overtuigen heeft te maken met volledig staan achter wie je bent en wat je zegt, hoe je handelt en wat je verwacht van de medewerkers. Je wijst anderen de weg.

  • ISA Fietsclinic ‘Trainen op Effect’

    Zondag 26 mei a.s. organiseert ISA een bijzondere fietsclinic op de Utrechtse Heuvelrug voor zowel beginnende als gevorderde wielrenners. Met deze fietsclinic ondersteunen we een sponsoractie voor een nieuwe kinder intensive care in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht.

  • Hoe word je het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland?

    In september 2012 is voor de 6e keer de verkiezing voor het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland gehouden. Marktonderzoekbureau MarketResponse heeft een representatief onderzoek gedaan bij 2500 consumenten en Miss Etam is uitgeroepen tot het klantvriendelijkste bedrijf, voor Expert en Landal Greenparks. Wat maakt dat juiste deze bedrijven zo hoog scoren bij hun klanten? En hoe kan uw organisatie daarvan leren?

  • De 9 voorwaarden voor de succesvolle verkoper

    Verkopen gaat niet vanzelf. Zeker niet in deze tijd. Toch zijn nog steeds veel verkopers erg succesvol. Dat komt niet door het produkt of de dienst die ze aanbieden, maar heeft alles te maken met hun eigen overtuigingen, vaardigheden en gedrag. Onderzoek heeft uitgewezen dat het altijd mogelijk is om succesvol te zijn in de verkoop ongeacht welk produkt of welke dienst je verkoopt.

  • De aanpak van de trusted advisor

    Tegenwoordig is kennis van producten en diensten overal te vinden. Bedrijven definiëren tegenwoordig hun eigen oplossing voor hun probleem en zoeken een leverancier die dit het beste kan invullen. Het risico is dat verkopers degraderen naar prijsgedreven dozenschuivers. Verkoopgesprekken worden invulgesprekken. Zo erg is het gelukkig nog niet. Klanten hebben behoefte om te toetsen of zij ècht de beste oplossing voor zichzelf hebben gedefinieerd. En hoe zij deze oplossing dan het beste kunnen inkopen. Veel klanten hebben behoefte aan een betrouwbare adviseur aan hun zijde, een ‘trusted advisor’. Iemand die wordt gezien als een bron van waardevolle adviezen en ondersteuning.

  • Hoe straal je als manager autoriteit uit?


    Als manager kun je je autoriteit bevestigen door op het juiste moment de juiste lichaamshouding aan te nemen. Wij geven je 7 tips die je hierbij kunnen helpen. Zorg ervoor dat je ze alleen toepast op het moment dat je autoriteit wilt uitstralen.

  • Voor een dubbeltje op de eerste rij…

    Weet jij eigenlijk hoe klanten jou zien? Op welke manier je overkomt? Welk menstype je bent? Enige kennis van je persoonlijke voorkeuren en gedragsstijl kan heel effectief zijn. In verkoopgesprekken, showroomgesprekken, maar ook gewoon aan de keukentafel. Wat vindt jouw partner van je eeuwige analyses? Hoe ziet zij jouw wilskracht? Vindt hij jou geduldig of gewoon stil en introvert? En op welke manier leggen klanten ‘enthousiasme’ uit? Vinden ze je druk, levendig of inspirerend? In dit artikel nemen we je in vogelvlucht mee naar één veel voorkomend persoonlijkheidstype. Herken je ‘m?

  • Herken en erken de verkoopangsten!

    Vooral in periodes waarin de resultaten en succeservaringen uitblijven, kunnen sommige verkopers in een zogenaamde ‘self defeating prophecy’ belanden. Zij krijgen het gevoel dat zij ‘alles al hebben geprobeerd’. Door deze negatieve verwachtingen gaan zij zich (onbewust) minder inzetten en creëren zij suboptimale resultaten.
    Andere verkopers zoeken juist hun toevlucht in hard selling: zij proberen klanten te dwingen de producten/diensten te aanvaarden. Weer andere verkopers zullen alles doen om het hun klant (te veel) naar de zin te maken. Vaak blijkt dat de kwaliteiten om succesvol te verkopen wél aanwezig zijn, maar wordt de persoon gehinderd door zijn belemmerende denk– en gedragspatronen.