De 10 eigenschappen voor succesvolle acquisitie van klanten

Het binnenkomen bij nieuwe klanten gaat niet vanzelf. Zeker niet in deze tijd. En het is voor de meeste verkopers ook nog eens erg spannend om te doen. Of je dat nu probeert via de telefoon of tijdens een seminar of beurs. Welke 10 eigenschappen heb je nodig om succesvol te zijn bij het binnenhalen van nieuwe klanten?

1. Je werkt gedisciplineerd en planmatig.
Binnenkomen bij nieuwe klanten vraagt om ‘een lange adem’ en daarmee dus om structuur en discipline.

2. Je weet wat voor onderscheidends je aan wie te bieden hebt.
Je weet wat jouw unieke propositie is en kan die flexibel inzetten passend bij de behoefte van de klant.

3. Je bereidt je voor op elk gesprek.
Voordat je een klant gaat benaderen weet je wat je aanpak is en welke subdoelen je wilt realiseren.

4. Je stelt de juiste vragen op het juiste moment.
Wie vraagt, leidt het gesprek. Zorg dat je de klant aan het woord krijgt.

5. Je vertelt kort en krachtig en luistert vooral aandachtig.
Je kan kort en krachtig je propositie neerzetten en vooral inspelen op wat de klant je vertelt.

6. Je benoemt klantvoordelen en geen productkenmerken.
Je redeneert niet vanuit jezelf en je eigen dienstverlening, maar vanuit wat het de klant oplevert. Ga in gesprek over de Unique Buying Reasons.

7. Je legt altijd vast en volgt tijdig op.
Om “de lange adem” vol te houden is het vastleggen van de uitkomsten van elk gesprek en het op het juiste moment opvolgen van de afspraken essentieel.

8. Je gelooft 100% in je product, je organisatie en jezelf.
Een klant voelt meteen als een verkoper twijfelt aan de toegevoegde waarde van zijn/haar dienstverlening of aan zichzelf. Als jij ergens niet 100% in gelooft, hoe kan een klant dat dan wel doen?

9. Je bent nieuwsgierig in wat de ander beweegt.
Nieuwsgierigheid is cruciaal voor een verkoper. Niet als trucje, maar omdat je het echt bent!

10. Je blijft altijd jezelf.
Wees authentiek. Je “raakt” de klant alleen door jezelf te zijn.

Meer weten over succesvol acquireren? Of over hoe wij hier in maatwerktrainingen mee aan de slag gaan? Neem hiervoor contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.