Het is al weer een paar weken geleden en toch zijn nog steeds veel mensen erg geraakt door de dood van Johan Cruijff. Ik ook. Een bijzonder mens in vele opzichten. Een onnavolgbare voetballer, altijd in beweging, ik heb niemand op het veld zo mooi zien versnellen als Cruijff. Een trainer met een uitgesproken visie, die een team zag als “1 goed 11-tal in plaats van 11 goede 1-tallen”. En een geïnteresseerd mens die met zijn betrokkenheid bij verschillende maatschappelijke doelen veel heeft kunnen betekenen voor velen.
De kern raken
Wat ik ook in Cruijff altijd zeer heb bewonderd, is zijn vermogen om de kern te raken in zijn uitspraken. Hij bracht zaken terug naar de essentie en hield niet van franje. Hij wist zijn mening op onnavolgbare wijze te verpakken in oneliners, waar je over na kan denken terwijl ze eigenlijk toch heel simpel zijn. Uitspraken waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen, ook als we niets met voetbal hebben. Of u je nu directeur, verkoper of service medewerker bent.
1. Luisteren
Les 1: “Het is het verstandigste om zoveel mogelijk te luisteren, want dat is goed voor je algemene ontwikkeling, als je er tien procent van leert, dan ben je de anderen al een eind voor”. Psychologisch onderzoek laat zien dat succesvolle mensen vooral goed kunnen luisteren. Hierdoor verzamelen ze relevante informatie en hierdoor beïnvloeden ze hun gesprekspartner(s) veel effectiever dan dat ze voornamelijk gaan praten. Hoe goed luister jij eigenlijk?
2. Bewegen
Les 2: “Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naar toe”. Deze uitspraak geldt zowel op organisatie- als individueel niveau. Weet jij precies waar je met jouw organisatie naar toe wilt? En weet je zelf waar je naar toe beweegt? Organisaties en mensen die weten waar ze naar toe bewegen, bereiken meer! Welke richting kies jij voor jouw organisatie en voor je (werkende) leven?
3. Kiezen
Les 3: “Hoe simpeler hoe beter want hoe minder keuze je een speler laat hoe meer kans dat hij het juiste doet”. Je kan niet alles voor iedereen zijn. Je zult keuzes moeten maken waar je voor staat. Voor organisaties betekent dit dat de positionering (welke positie wil ik innemen in het brein van mijn doelgroep) klip en klaar moet zijn. Zodat jouw medewerkers weten wat het onderscheidend vermogen van jouw organisatie is en dit elke dag weer in woorden en daden kunnen uitdragen.
Logisch toch?
Eelco Themans (Fan van Cruijff)