4 Must do’s in een verkoopgesprek

18 februari 2015 om 16.04 uur door ISA trainen op effect

Bij een goed verkoopgesprek komt meer kijken dan je denkt. Sommige mensen zijn geboren verkopers, maar voor de meesten is het prettig om wat tips en trucs te krijgen. Om je volgende verkoopgesprek goed voorbereid in te gaan hebben we de belangrijkste ‘do’s’ voor je op een rijtje gezet:

1. Wees expert

Uit angst dat de klant wegloopt, geven veel verkopers vaak geen weerwoord. De klant is immers koning. Als de klant systeem x wil hebben, krijgt hij dat. Ook al is systeem y veel geschikter in zijn situatie. Maar, de klant klopt bij jou aan. Niet alleen omdat jij een product of dienst aanbiedt, maar ook vanwege jouw expertise.

Uiteraard werkt dit alleen als je de juiste vragen aan de klant stelt en oplossingen specifiek voor deze klant.

2. Onderscheid je van de concurrent

De klant vraagt zich af waarmee jij je denkt te onderscheiden van de concurrent. Vervolgens zeg jij dat je kwaliteit levert en betrouwbaar bent. Dat klinkt heel chique en exclusief, maar feitelijk zijn dat eigenschappen die je van iedere leverancier mag verwachten.

Vraag jezelf af waarin jij echt het verschil maakt met de concurrentie. Heb je geen idee? Vraag dan aan trouwe klanten wat jouw bedrijf anders dan anders maakt. Andere manier om je te onderscheiden van de concurrent is potentiële klanten vragen wat zij het grootste nadeel of het meest vervelend vinden binnen jouw branche en/of bij je concurrerende bedrijven.

3. Luister goed

Het klinkt cliché, maar luister naar wat de klant te vertellen heeft. Het draait in een verkoopgesprek niet om jouw product of dienst, maar om het probleem van de klant. Als je wilt dat de klant voor jouw product of dienst kiest, moet je hem overtuigen dat jij de oplossing voor zijn probleem in handen hebt.

4. Bepaal de volgende stap

Klanten willen niet leiden, maar geleid worden. Jij moet dus het initiatief nemen en kordaat handelen. Maak voor je het gesprek beëindigt een concrete afspraak. Het liefst prik je gelijk een datum voor een vervolgafspraak, maar een belafspraak om de klant bedenktijd te geven is ook voldoende.

ISA biedt maatwerk trainingen op het gebied van sales, communicatie / klantgerichtheid en management. Waar gaat uw organisatie goed in worden? Kies uw training: 

Verkooptraining | Communicatietraining |  Management training