4 redenen waarom een klant voor jou moet kiezen

13 mei 2015 om 11.11 uur door ISA trainen op effect

Een onderscheidende propositie is het meest belangrijke aspect voor jouw succes in de markt. In je propositie zet je jouw organisatie en jouw product/ dienst kernachtig neer bij potentiële klanten. Het is niet eenvoudig om je propositie krachtig en in een paar zinnen neer te zetten. Maar wel uiterst effectief als je dat kan. ISA heeft voor het maken van een propositie een eigen model ontwikkeld, het ISA Propositiemodel dat uitgaat van de kracht van 4 criteria.

Positioneren is positie kiezen in de markt of eigenlijk positie kiezen in het brein van de (potentiële) klant. Het gaat over wat je voor wie wilt zijn. De propositie is daar een afgeleide van. Met een propositie zet je jouw organisatie en jouw product/ dienst kernachtig neer bij de gewenste doelgroep. Bij een goede propositie staat jouw product/ dienst niet centraal, maar gaat het om de kernbehoeften die het vervult bij de doelgroep.

Om onze opdrachtgevers te helpen bij het opstellen van een propositie hebben wij het ISA propositie model ontwikkeld. Daarin wordt een propositie beoordeeld op basis van 4 criteria. Een goede propositie zal aan al deze 4 criteria moeten voldoen:

1.     RELEVANT

Een goede propositie zal aan moeten sluiten op een marktbehoefte en dus relevant moeten zijn voor de doelgroep. Het zal een helder klantvoordeel moeten bieden.

2.     ONDERSCHEIDEND

Een goede propositie is anders dan die van je concurrent. Je zal iets te bieden moeten hebben wat een andere niet heeft, wat uniek is.

3.     GELOOFWAARDIG

Een goede propositie is waar te maken en past bij wat je kan bieden. Je zal er bewijzen voor moeten kunnen geven.

4.     STIMULEREND

Een goede propositie prikkelt. Het stimuleert de eigen medewerkers om er mee aan de slag te gaan, maar het prikkelt ook de (potentiële) klant die er meer van wil weten.

 

Voor trainingen op het gebied van sales, service en klantgerichtheid is het werken met een heldere propositie (waarom moet een klant voor jou kiezen?) heel effectief.

In onze maatwerk verkooptrainingen komen deze en vele andere onderwerpen aan bod. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden via telefoonnummer 033-4332400 of info@isatraining.nl

ISA biedt maatwerk trainingen op het gebied van sales, communicatie / klantgerichtheid en management. Waar gaat jouw organisatie goed in worden? Kies jouw training: 

Verkooptraining | Communicatietraining |  Management training