Vier veelgemaakte fouten met LinkedIn

28 juli 2015 om 16.04 uur door ISA trainen op effect

LinkedIn is nog steeds veruit het meest populaire sociale netwerk voor zakelijke contacten. Maar hoeveel business haal je uit het platform? Wanneer het antwoord hierop ‘niet veel’ tot ‘niets’ is, kan dat komen doordat je in de volgende valkuilen trapt.

1. I’d like to add you...

Hoe vaak heb je een uitnodiging om te ‘linken’ verstuurd met de standaard tekst: “I'd like to add you to my professional network on LinkedIn”? Natuurlijk heb je het druk, maar is dit je beste introductie voor een langdurige relatie? Gebruik de ruimte die je hebt om iets te zeggen over jullie ontmoeting, de reden dat je wilt ‘linken’ of geef een complimentje. De standaardtekst is als op een netwerkevenement je kaartje afgeven en weglopen: heel onbeleefd!

2. Je vergeet te zaaien

Bel jij je netwerk pas rond als je iets of iemand nodig hebt voor een klant, een nieuwe medewerkers of gewoon voor informatie? Je hebt te lang gewacht. Men is eerder geneigd je te helpen als je geïnteresseerd in ze bent, voordat je ze nodig hebt voor het een of ander. Houd je professionele netwerk warm en stuur af en toe een privé bericht, endorse een skill of like een statusupdate.

3. Niet om je heen kijken

Hoeveel connecties heb je op het sociale netwerk? 300? 600? Hoeveel connecties heb je als je alle contacten van je medewerkers en collega's erbij optelt? Het tienvoudige, het honderdvoudige? De kans dat de ingang voor die gewenste klant erbij zit is gelijk een stuk groter. Ze zijn vast niet te beroerd jullie aan elkaar voor te stellen.

4. ‘Ik zit toch al op Twitter?’

Hoe vaak stuur je een berichtje op Twitter of deel je een familiefoto op Facebook? Maar hoe vaak deel jij je zakelijke avonturen op LinkedIn? Vermoedelijk een stuk minder. De activity stream van de site is een uitgelezen plek om je zakelijke contacten op de hoogte te houden van wat je doet. Ook je profiel af en toe updaten is een ideale manier om niet in de professionele vergetelheid te raken.

Meer weten over klantgericht communicatie? Neem dan contact op met onze trainers/consultants op 033-433 2400 of via info@isatraining.nl