Tien eigenschappen van een goede verkooptraining

Tien eigenschappen die een goede verkooptraining ondersteunen

Help, ik heb een irritante verkoper aan de lijn!

Soms lijkt het wel alsof we teruggaan in de tijd. De afgelopen periode word ik steeds vaker gebeld door irritante energieverkopers. Ze zijn opdringerig, gedragen zich respectloos en doen alsof ik al een deal met ze gesloten heb. Terwijl ik deze plakkerige verkopers van me af probeer te stropen, vraag ik me altijd af wat voor verkooptraining deze mensen hebben gehad. Het kan nooit een goede training zijn geweest, want veel jonge energieverkopers vormen een heel goed schoolvoorbeeld van hoe het níet moet. Om je uit te leggen hoe het dan wél moet, lees je in dit artikel tien goede eigenschappen voor succesvol verkopen!

Nee is eigenlijk ja?
‘Ik bel u naar aanleiding van een contract dat ik vorige week met u heb afgesloten’. Ach, natuurlijk, altijd weer hetzelfde smoesje. De verkoper en ik weten natuurlijk ook wel, dat dat contract helemaal niet bestaat. Maar zomaar ophangen? Dat vind ik dan weer erg lastig. Hoe kom je dan wel van zo’n gesprek af? Dat is nog niet zo gemakkelijk! Want hoe harder en vaker ik ‘nee’ zeg, hoe meer de verkoper lijkt te volharden in zijn missie. Zouden ze zo’n ouderwetse verkooptraining hebben gehad, dat wanneer een prospect ‘nee’ zegt, ze eigenlijk ‘ja’ bedoelen? Ik kan me niet voorstellen dat ook maar één mogelijke klant positief op zulke irritante verkopers reageert. En hoe ervaart de verkoper zijn werk zelf eigenlijk? Zo’n baan kan toch nooit leuk zijn?

Tien eigenschappen
Succes op korte termijn is een vorm van opportunisme die volgens ons niet past in verkoop anno 2019. De talloze verkopers die aan de deur komen met maaltijdboxen en energiecontracten laten dit wel zien. Wij laten dit soort agressieve vaardigheden maar wat graag buiten onze verkooptrainingen! Maar hoe kom je dan wel binnen bij nieuwe klanten? Dat is nog niet zo eenvoudig, terwijl het voor veel bedrijven wel heel belangrijk is om continu nieuwe klanten te blijven werven. Tegelijkertijd wil je niet alleen klanten werven, je wilt ze ook behouden. Denk eens na over de volgende eigenschappen voor succesvol verkopen:

1. Werk gedisciplineerd en planmatig
2. Bereid je voor op elk gesprek
3. Weet wat voor onderscheidends je aan wie aanbiedt
4. Benoem klantvoordelen, niet de productkenmerken
5. Pitch kort en krachtig, en luister aandachtig
6. Wees oprecht nieuwsgierig naar wat de ander beweegt
7. Stel de juiste open vragen op het juiste moment
8. Prikkel de klant op een positieve manier en maak hem nieuwsgierig
9. Doorpakken op het juiste moment
10. Blijf jezelf en doe waar je in gelooft

Goede verkooptraining bij ISA training
Voor de salesmanager of verkoopleider is het de kunst om het verkoopteam zodanig te faciliteren, dat ieder individu (en het team als geheel) succesvol nieuwe klanten kan werven. De teamleiding begint met het goede voorbeeld, dus geef je mensen de ruimte om zichzelf te blijven en op een eerlijke en persoonlijke manier met je nieuwe klanten om te gaan. Een goede verkooptraining kan aan de basis liggen!

Wil je de cultuur van je organisatie klant- én verkoopgerichter maken? Weiger je om een agressieve verkoper naar je klanten te sturen? Ga dan aan de slag met je team en overweeg ze te trainen. Ga met ons in gesprek over onze maatwerk in-company verkooptraining of informeer je over ons overige aanbod. Meer weten? Neem contact op met één van onze trainers/consultants via info@isatraining.nl of op telefoonnummer 033-4332400.